Geen spectaculair project , maar ik maak het mij liefst gemakkelijk
Ik ben waarschijnlijk de enige

: iedereen uitgestapt (vrouw en de kids), ik doe de deuren op slot en wat blijkt : ergens staat er wel een raam half open.
Dus deur terug open , contact op , ramen dicht , contact terug af en deur terug op slot : Dit in geval ge natuurlijk gemerkt hebt dat er ergens een raam open staat. (ge kunt natuurlijk ook bij vrouw en kinderen wat meer dicipline inkloppen

, maar dat kost op termijn ook geld ).
Dus heb ik een siemens LOGO (mini PLC-ke) op 12VDC aangeschaft, programmake geschreven dat als het contact afstaat en de deurlock wordt bediend de ramen dicht gaan.
Daarbij heb ik dan ook de mogelijkheid om wat extratjes toe te voegen
Even uitleggen: zo'n basis LOGO (heeft mogelijkheid om uit te breiden) heeft 8 ingangen en 4 relaisuitgangen.
Eén relaisuitgang heb ik nodig om de raamsturing te maken , heb ik nog 3 uitgangen over waarmee ik iets kan schakelen.
De 3 overgebleven relais reageren op het signaal dat ik geef (ge kunt eventueel kiezen) met het upcommando van de raambedieningschakelaars van "window-passenger" , "window-lef Rear" en "window Right -rear" in de "driver" deur en dit door deze twee keer snel achter elkaar te bedienen.( enig nadeel is dat als de raam open staat van deze deuren deze twee keer even dichtsturing krijgen, zijn ze dicht is er geen probleem).Waarom ik deze 3 schakelaars gebruik is omdat deze via de deurstekker de truck binnenkomen en daar dan de signalen kan afpikken.het signaal van de " window driver up" komt er niet ,deze blijft in de deur.
vb: ik druk twee keer (in twee seconden of 1seconde ,dit is te programmeren ) op knop "window-passenger up" en een relais schakelt, druk ik nog eens twee keer en de relais schakelt terug uit(vb linelock activeren,extra verstralers,enz..).
Zo moet je geen extra schakelaars inbouwen voor dingen die beter niemand weet dat je ze hebt (controle LED, kleur naar keuze, eventueel inbouwen is altijd mogelijk) en de raamswitchen zijn goed bereikbaar.
Nog beter zou zijn de drukknoppen op het stuur maar die gaan(dacht ik )over canbus en dat is een pak moeilijker om hier een signaal uit te halen.(zal ik misschien nog wel eens doen als ik me echt begin te vervelen).
EBC brakes,BBK Trottlebody.