Het is nu zo jun 29, 2025 19:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 16:09 
Heavy Trucker

Hallo allemaal :) :)
Misschien interressant voor de Ford rijders?
Ik las een paar maanden geleden op een Amerikaans forum ,dat een gozer met dezelfde truck als ik een extra massakabel van de min van de accu naar een bout op de throttlebody had gezet en dat daardoor zijn bak (ook een E4OD) in ene beter schakelt.... Nu had ik dat eigenlijk naar het rijk der fabelen verwezen, temeer omdat er in de regel een dikke massakabel naar het blok gaat.(bij europese auto's) Nu was ik zelf aan het sleutelen en ontdekte een miezerig massakabeltje van blok richting kabine. Ik vermoed ,dat die naar de computer loopt. Toen was ik helemaal bij de les en heb die topic nog es opgezocht!! Daar bleek dat er nog twee gasten zijn die succes hadden!
Mijn bak schakelt nu ook soepel en vloeiend!! Voor wie er wat mee kan.... gebruik die info.

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 16:30 
Pro Trucker

Goeie tip :thumbup: Misschien is dit niet alleen bij Ford zo, dat er geen of slechte massa kabel aan de bak zit :dontknow:

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 16:41 
Heavy Trucker

Hey Alfred :)
nou ja, beter als iedereen er wat mee kan. Dat vind ik de kracht van een forum; kennis delen, samen verder komen en.... bovenal lol hebben. :D

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 17:32 
Super Trucker

Wat ook erg vaak helpt is massa kabels loshalen, alle contact vlakken goed ontvetten, en dan weer goed bevestigen, eventueel wat zuurvrije vaseline gebruiken.
Zul je zien dat dat al enorm helpt.
Op plaatsen waar slechte verbindingen zijn gaat veel vermogen verloren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 17:35 
Trucker

Wauw erg interessant al zeg ik het zelf :shock: :) . Heb dan wel geen Ford, maar toch een keer leuk om te proberen.

Gewoon een kabel (5 a 6 mm kern) tussen de min accu en de motor leggen, en dan een extra van accu naar chassis.

Ton kan je misschien wat meer info geven over hoe deze dan beter schakelde, wat merkbaar was?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 19:04 
Heavy Trucker

Hallo mannuh :D
Inderdaad; opnieuw schoonschuren en invetten is meestal de optie, maar dit vond ik zo'n uitdaging, het klonk als "neem een glaasje water en wordt dronken" :roll: .

Over dat schakelen. De Ford E4OD is een compleet electrisch geschakelde bak. Deze bak heeft al de reputatie niet de beste van Ford te zijn :( Hij schakelde vrij bonkig over van 1 naar 2, voorall als je het gas nét aangetipt houdt (dus zoals ik met mijn ouwelullenrijstijl rij). Wat gebeurt er in werkelijkheid? De oliedruk waarmee de kopplingen aangrijpen, moet laag (lees traag) zijn met lage gasstand en hoog (lees snel) met hogere gasstand, immers, de gangwissel moet snel zijn op groot vermogen. Schijnbaar door slechte of een tekort aan massa, komt de juiste info niet tussen bak en computer en schakelde de bak bij lage gasstand met volle druk. In de 2 naar drie schakelde de bak in "twee stages" dus de toerenteller zakte in twee trappen, wat duidde op minder schakeldruk op hogere versnelling.
Nu , als ik wegrijd, ongeacht "in bejaarde modus" of "vlotte henkiestyle", de bak schakelt smooth en mooi en naar drie ook vloeiend. Het gekke was, dat als ik de cruiscontrol bijzette, laten we zeggen na een rotonde vanaf 40km (90km geprogrammeerd) DAN schakelde de bak wél smooth, gewoon omdat de info klaarblijkelijk uit een ander deel van de computer komt.
Ik ben blij met jullie reacties, omdat die kennis deelbaar is. Soms loop je onverklaarbare storingen op; soms rijkt iemand aan de andere kant van de oceaan de oplossing aan.en die moeten we allen onthouden....... :|

He even voor de duidelijkheid: Ik heb zo'n bak nog nooit open gehad, maar als draaier/frezer/ machinemonteur speurende in het Chiltons revisie boek en het internet, kom ik tot de conclusie dat heel veel componenten hetzelfde werken, dus ik zit hier beslist NIET de prof uit te hangen.ik wil hier niet de opsnijer uithangen......Maar techniek...... kun je me voor wakker maken :bounce: :bounce:

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 20:56 
Trucker

KIJK dat is nou eens duidelijke info, dankje Ton

Ik ervaar het zelfde schakelgedrag, idd ook met die bonk als je rustig rijd en soepel wanneer je je voet naar beneden houd.
ondanks dat ik een jong pikkie ben rijd ik zelf ook lekker rustig. :mrgreen: 8)

Ik rijd zelf een ram 5.9 uit 97 (weet niet precies welke schakelbak die heeft) maar ga het volgende week ook bij mij maken. Ik houd je op de hoogte mocht ik iets merken.

Groet,

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 22:43 
Trucker

daarom is er ook 1 advies "drive it like you stole it" :bounce: :!:
maar een slechte massa is vaak oorzaak van lastige/onverklaarbare storingen, ook omdat, net als bij Ton, ze een massa kabeltje nemen waar je je radio niet eens mee wil 'gronden"

Hennie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 13:39 
Heavy Trucker

Heyy Hennie :) :)
We zijn er vandaag nog even mee weggeweest; een compleet ander karakter heeft de bak nu. Van de week wéér nieuwe bougies zetten want door al het misfire met de oude gaskliek lijkt het erop, dat er een paar pluggen zijn doorgeslagen. :evil: . De aarding is ook een lullig verschijnsel; de min aan het binnenscherm en een zielig kabeltje aan de motor. Wel weer interressant!!! 8)

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 16:01 
Pro Trucker

Dodge360 schreef:
KIJK dat is nou eens duidelijke info, dankje Ton

Ik ervaar het zelfde schakelgedrag, idd ook met die bonk als je rustig rijd en soepel wanneer je je voet naar beneden houd.
ondanks dat ik een jong pikkie ben rijd ik zelf ook lekker rustig. :mrgreen: 8)

Ik rijd zelf een ram 5.9 uit 97 (weet niet precies welke schakelbak die heeft) maar ga het volgende week ook bij mij maken. Ik houd je op de hoogte mocht ik iets merken.

Groet,

Rob

ik ben benieuwd of dat je iets merkt
mijn dashbord is ook nog steeds een raar ding om naar tekijken soms en misschien is dit de oplossing :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 19:52 
Heavy Trucker

Hallo Theo; het zou zo maar oplossing kunnen bieden; you never know :cheers:

Ach Rob; ik kocht op mijn 19de mijn eerste Ford Capri, daar lag een V4 1700 in.. Ik kocht voor 200 gulden een Ford Taunus V6 2000... Van al die onderdelen heb ik een V6 Capri gebouwd en ik reed bijna nooit harder dan 90 km/uur (tot ergernis van vrienden die mee reden) want ik vond dat lage gegrom zo mooi.
Twee jaar later heb ik weer twee Capri's tot één laten versmelten :roll: en de 1600 4lijn voor een V6 2000 automatic verruild. Wéér de ergernis van vrienden op mijn nek hahahaha en dat ik na 3 jaar een 2300 v6 Granada kocht..... moet ik nog meer vertellen? :shock: Zaaks is dat jij rijdt zoals je je lekker voelt.

anecdote.
Ik was met twee collega's met de Ford Granada op weg naar Fokker op de A9.. ik haal in met (wel) 105 km /uur!! Achter me zat een Opel Rekord te drukken en te seinen.... Dat ik die vent ruimte gaf, stak ie naast me zijn middelvinger op! Wij zijn vuistzwaaiend achter hem aangereden met 170km/uur (eerste en laatste keer dat ik zelf zo hard met een auto heb gereden :oops: :oops: )
Bij de afslag Amstelveen moeten we eraf.... en daar reed net de Rijkshermandad de A9 op... met een bloedgang ascellererend achter de Opel aan! :mrgreen: :mrgreen: Die had wat uit te leggen, over achtervolgingswaanzin of zo :roll: :roll: :D

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 18, 2011 0:58 
Trucker

Ton van der Sluijs schreef:
Hallo Theo; het zou zo maar oplossing kunnen bieden; you never know :cheers:

Ach Rob; ik kocht op mijn 19de mijn eerste Ford Capri, daar lag een V4 1700 in.. Ik kocht voor 200 gulden een Ford Taunus V6 2000... Van al die onderdelen heb ik een V6 Capri gebouwd en ik reed bijna nooit harder dan 90 km/uur (tot ergernis van vrienden die mee reden) want ik vond dat lage gegrom zo mooi.
Twee jaar later heb ik weer twee Capri's tot één laten versmelten :roll: en de 1600 4lijn voor een V6 2000 automatic verruild. Wéér de ergernis van vrienden op mijn nek hahahaha en dat ik na 3 jaar een 2300 v6 Granada kocht..... moet ik nog meer vertellen? :shock: Zaaks is dat jij rijdt zoals je je lekker voelt.

anecdote.
Ik was met twee collega's met de Ford Granada op weg naar Fokker op de A9.. ik haal in met (wel) 105 km /uur!! Achter me zat een Opel Rekord te drukken en te seinen.... Dat ik die vent ruimte gaf, stak ie naast me zijn middelvinger op! Wij zijn vuistzwaaiend achter hem aangereden met 170km/uur (eerste en laatste keer dat ik zelf zo hard met een auto heb gereden :oops: :oops: )
Bij de afslag Amstelveen moeten we eraf.... en daar reed net de Rijkshermandad de A9 op... met een bloedgang ascellererend achter de Opel aan! :mrgreen: :mrgreen: Die had wat uit te leggen, over achtervolgingswaanzin of zo :roll: :roll: :D

hahahahahah

groet,

sjaakské

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 25, 2011 19:40 
Trucker

Sorry voor de laten tussenstand, :oops:

Ik heb de massakabels na laten kijken en 1 extra van blok naar chassis laten leggen. Helaas geen verschil :| :roll:

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste zelf kan doormeten? en wat ik dan moet aflezen? (bijvoorbeeld ohm's meten met draaiende motor?)

Alvast bedankt

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 8:04 
Heavy Trucker

Mogge rob :) Zonde; mijn bak heeft écht een beter karakter gekregen. :)

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]