Hallo mannuh
Inderdaad; opnieuw schoonschuren en invetten is meestal de optie, maar dit vond ik zo'n uitdaging, het klonk als "neem een glaasje water en wordt dronken"

.
Over dat schakelen. De Ford E4OD is een compleet electrisch geschakelde bak. Deze bak heeft al de reputatie niet de beste van Ford te zijn

Hij schakelde vrij bonkig over van 1 naar 2, voorall als je het gas nét aangetipt houdt (dus zoals ik met mijn ouwelullenrijstijl rij). Wat gebeurt er in werkelijkheid? De oliedruk waarmee de kopplingen aangrijpen, moet laag (lees traag) zijn met lage gasstand en hoog (lees snel) met hogere gasstand, immers, de gangwissel moet snel zijn op groot vermogen. Schijnbaar door slechte of een tekort aan massa, komt de juiste info niet tussen bak en computer en schakelde de bak bij lage gasstand met volle druk. In de 2 naar drie schakelde de bak in "twee stages" dus de toerenteller zakte in twee trappen, wat duidde op minder schakeldruk op hogere versnelling.
Nu , als ik wegrijd, ongeacht "in bejaarde modus" of "vlotte henkiestyle", de bak schakelt smooth en mooi en naar drie ook vloeiend. Het gekke was, dat als ik de cruiscontrol bijzette, laten we zeggen na een rotonde vanaf 40km (90km geprogrammeerd) DAN schakelde de bak wél smooth, gewoon omdat de info klaarblijkelijk uit een ander deel van de computer komt.
Ik ben blij met jullie reacties, omdat die kennis deelbaar is. Soms loop je onverklaarbare storingen op; soms rijkt iemand aan de andere kant van de oceaan de oplossing aan.en die moeten we allen onthouden.......

He even voor de duidelijkheid: Ik heb zo'n bak nog nooit open gehad, maar als draaier/frezer/ machinemonteur speurende in het Chiltons revisie boek en het internet, kom ik tot de conclusie dat heel veel componenten hetzelfde werken, dus ik zit hier beslist NIET de prof uit te hangen.ik wil hier niet de opsnijer uithangen......Maar techniek...... kun je me voor wakker maken