Het is nu di mei 06, 2025 9:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 23:41 
Heavy Trucker

Ik zit hier nu al een tijdje, leek me leuk om te plaatsen :oops:

http://www.uboat.net/articles/index.html?article=58

veel leesplezier :D

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 23:51 
Super Trucker

Heb je even, hier moet ik toch wel de tijd voor nemen. :wink:
Ik ben niet zo'n snelle lezer, begrijp je :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 0:18 
Trucker

jij hebt ook gad mag weten wat gedaan in je leven of niet ton ik raak straks nog vermoeid van respect hebben voor ton :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 7:56 
Trucker

en hoe voelt dat zon verloren wrak ontdekken? ^^

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 15:10 
Trucker

Leuk verhaal, moet wel spannend zijn in da open bootje midden op zee......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 21:44 
Heavy Trucker

Nou Henri :| dan heb ik nog heel wat te vertellen.... Een Grizzly op 40cm naast je hoofd, gescheiden door een tentdoek??? Yep! Maar dat is een ander verhaal :D

Ik heb 15 jaar met een open sloep op zee gevaren en vaak 8-9 uur ver het gat uit. Als je dan met een 8,5m open boot op 3,5m water zit, ben je niets.... en dat 'snachts!! Alles is aardedonker..... de kust ,de vlam van de hoogovens zijn achter de horizon verdwenen.. Met lijnen zitten we vastegegespt aan de veiligheids steunen in de kuip.... De Volvo Penta die een rustige, 1700 toeren dreunende slag maakt... Zit er olie genoeg in de kar? Is de dagtank opgetopt? Allebei in het regenpak gehesen en zuidwesters op...... toch tot op de draad zeiknat..... Het besluit valt zwaar om toch maar terug te keren... het is 0200hrs... vanwege het overkomende water zigzag koers richting IJmuiden... Moe, koud, zeiknat en ziek van de kou draaien we om 0543hrs het gat weer binnen.... Volgende week om 2300hrs weer het gat uit;weer naar de onderzeeer..

Het vinden van zo'n verloren onderzeeer is de ultieme naate droom van elke wrakduiker... We zwommen over al het puin op 34 m waterdiepte... zicht was 4 meter.... plots doemt onmiskenbaar de boeg op uit de mist....Een U-boot!! We gingen naar boven.. nog metonze duiksets om schreewden we het uit... Na een bak koffie uit de thermoskan de rust weergekeerd en naar beneden.... Een groot duikventiel met de naam Doris erin geslagen maakte dat deel twee van het avontuur begon.....

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 0:19 
Trucker

Mooi verhaal, maar waren jullie nou echt op zoek naar deze of per ongeluk gevonden?

1976 Dodge W200-Project
1979 Ford F250 Supercab Dually
1997 Mercury Sable-Daily

I wasn't born with enough middle fingers

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 8:39 
Heavy Trucker

Mogge Steele :) :)
Puur geluk gehad. We hadden een kaart met "onderwaterobstakelposities" , waar zo'n 600 plekken op staan weergegeven. We zaten op de kaart te turen en ik wees heel toevallig deze stip aan en zei tegen mijn maat "wat zou dáár kunnen liggen, het is zo ver weg, er is nog nooit iemand geweest". Dus zijn we er naar toegegaan. Soms vind je een schip, of een container, we zijn ook wel es op een lading boorpijpen terecht gekomen of het wrak is onder het zand verdwenen.... Dit was gewoon supermazzel.

LAADLUIK TORPEDO'S.
Afbeelding

Boeg. ankerwinch. de buitenste beplating volledig weggerot.
Afbeelding

Machinekamerluik. op de achtergrond de omgetrokken binnenzijde toren,
Afbeelding

onze zeekaart.64kilometer varen naar Doris. met 9 km/uur ben je aardig onder weg.... twee duikjes en dan nog terug.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 1:19 
Trucker

Grappig.
Ik vind het bizarste aan het verhaal dat ze gewoon zijn uitgevaren zonder dat ze ook maar een schijndel van kans hadden om terug te komen.
Vergelijk dat eens met de militairen van nu. :shock:

1976 Dodge W200-Project
1979 Ford F250 Supercab Dually
1997 Mercury Sable-Daily

I wasn't born with enough middle fingers

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 7:13 
Heavy Trucker

Goedemorgen Steele :)
We hebben een gesprek gehad met Jacques Favreul, de zoon van de commandant. Die vertelde dat er afscheidsbrieven werden geschreven en dat er niemand van boord gegaan is. Met een 'Vive la Franc"is men het gat uitgevaren. Het zal mij niets verbazen als ze gewoon dat krat ingetrapt zijn .Nu is hetwel zo, dat tegenwoordig iedereen op het internet zit te loeren en eigenlijk te wijs wordt; vroeger wist me n niets en was er sensuur. Vroeger stapte men de oorlog in met het idee je land te verdedigen... Tegenwoordig weet je dat we allemaal tegen elkaar opgezet worden en achter de schermen geen vijanden zijn.

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 8:22 
Super Trucker

Hey vroeg op Ton ga je zo naar de snertmeeting?

Wat een verhaal weer toppie

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 11:45 
Trucker

erg mooi verhaal en de ontdekking

Op discovery zie je het ook dat die schat gravers even stoppen bij een duikboot niet voor het geld
Maar even te kijken welk type het is dat de regering het weet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 12:39 
Heavy Trucker

Mogge André ik kom naar Muiden dit jaar Voor de snert heb ik vandaag geen tijd. leek me wel leuk :D

Hi Bjórn :)
Dat wij het ontdekten, hebben we eerst een maand gewacht; gewoon om rustig verder te kunnen zoeken in die berg ijzer. Daarna heb ik de Telegraaf gebeld.. Niet omdat we "publiciteitsgeil" waren, maar mijn maat stelde, dat als onverhoopt een andere partij het in de kop zou krijgen om daar es te gaan kijken, zij de ontdekking zouden claimen... door het te melden wist dus heel duikend Nederland dat wij een onderzeeer hadden. (we hadden al eerder in de telegraaf gestaan toen we een Franse torpedo (nieuw prototype2001) hadden gevonden , maar dat vertel ik nog ).

Dat we de naam Doris ontdekt hadden, en een kennis van ons na enig speuren erachter kwam ,dat de Fransen al sinds 9 mei 1940 een onderzeeer kwijt waren, zagen we daar het belang van in en hebben de Franse autoriteiten ingelicht.

Afbeelding

We werden ontboden op het Franse consulaat om te lunchen met een colonel, die we massa's onderwaterfoto's hebben overhandigd én de wrakpositie, die we geheim hielden voor de rest van de wereld.
Als we het gat uitvoeren, gingen we eerst op een valse koers en hielden de radar bij op 16 mijl om te zien of er iemand achter ons aan voer. Dat lijkt heel paranoia, maar zo gaat het wel in het wrakduikwereldje.. Op de duikvereniging zeurden ze onze kop gek, en "dat je dat met je maten hoorde te delen". Vaak wanneer me op zee zit, houdt men contact met elkaar.... bijna niemand zegt waar ie nou echt op duikt.

De Fransen zijn in sept 2003 op het wrak gaan kijken; ze hebben het kanon geborgen, wat voor ons te groot was. Maargoed ook, want ze hebben 15!! duiken met vier man nodig gehad om het boven te krijgen. Na hun activiteiten werden we aan boord gevraagd met onze wederhelften, waar op de brug 15 officieren in vol tenue en 6 duikers in kaki ons met kaviaar en champagne onthaalden. De marinemannen waren verbaasd dat we met zo'n open boot zo ver het gat uitgingen. In de lounge wachtte der kok ons op met kreeft, kouskous en allerlei verfijnde franse gerechten (en we hadden thuis al gegeten, omdat je met je nuchtere hollands kop denkt dat de kapiteon een bakkie koffie met je wil doen! Een complete rondleiding doot jet schip en een officieel afscheid bij de loopplank maakten dat we verbaasd over zoveel aandacht naar huis gingen.

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 13:01 
Heavy Trucker

Jij / jullie kunnen dus daar niet meer stuk
weer een mooi en bizar verhaal Ton.
Zo,n figuur als jij moet je in het bejaardehuis treffen, wil je voorlopig
nog niet dood :lol: :lol: je hebt voldoende stof tot praten. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 16:48 
Heavy Trucker

Ja , dat vliegtuig, dat heb ik toen ook gelezen; ik moest meteen aan de Doris denken. Hee Willem :) :) Alles okee met jou? Ik heb inderdaad veel te vertellen omdat ik veel heb gedaan.... Daarom is het leuk om te vertellen, maar ik heb vroeger mijn neus nogal es gestoten omdat zoveel mensen zo weinig meemaken in hun leven dat jaloezie de hoek om komt kijken... dan hou je veel voor jezelf. Ik denk dat hier een hoop mensen zitten die een ander het licht in de ogen gunnen en nog graag wat lezen.

Het is een hele tijd stil geweest... tot pak weg 10 juli 2004. We kregen de uitnodiging om in Den Helder op de Franse kannoneerboot Pluvier te stappen.De bedoeling was ,om naar de Doris te gaan ,en een kranslegging te doen en de Franse vlootpredikant zijn prevelementje te laten doen boven het graf.

Moi met Pluvier net binnenstomend
Afbeelding

Hans mijn duikmaat
Afbeelding

Interview met Radio Noord Holland
Afbeelding

De Nederlandse onderzeeer Dolfijn lag als een erewacht boven de Doris. Er waren ook drie Nederlandse marineafgevaardigden en drie Engelsen mee, mede omdat er ook drie Engelsen aan boord van Doris liggen.
Afbeelding

Ceremonie.
Er waren diverse sprekers. De Zoon van de commandant Jacques Favreul, de predikant, de Nederlandse officier en een Engelse. Je voelt je aardig opgelaten als er tijdens de toespraken waarderend naar je geknikt wordt.
Afbeelding

De Franse tv, het NOS journaal, de telegraaf en de Panorama waren meegevaren, dus stonden we met onze smoelen op het journaal :oops: :oops:

In Frankrijk heeft het een storm doen losbarsten. Het probleem van de Fransen was dat de Engelsen Brest gebombardeerd hadden eind 1943 omdat de moffen daar zaten. Alle persoonsgegevens waren verdwenen, dus niemand wist de families te achterhalen. Toen het op TV5 verscheen, zijn mensen mett stomheid geslagen; een dochter van een van de opvarenden liet van schrik een pan uit haar handen vallen; een weduwe die dagen niets meer uit kon brengen, ga zo maar door.

De reportage door Panorama afgenomen was wel leuk; de reporter ging met onze sloep in oktober 2004 de Seaport uit... Buiten stond een dikke zee van 2,5meter water, ik had dikke griep en de fotograaf werd tussen de pieren al kotsziek :mrgreen: In de luwte van de Noordpier zijn wat foto's geschoten en ik ging strontziek in mijn droogpak te water voor één foto!! Nadien in het cafe aan de haven met koffie bijgekomen en een verbaasde Panorama man ,dat we met zo'n bootje uit gingen....

wordt vervolgd..

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]