Het is nu do mei 01, 2025 6:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 18:35 
Trucker

bhpaddict schreef:
axxel schreef:
Het schijnt meer een probleem van de 2006 modellen te zijn.
Op de fora in de US klagen ze ook dat de 2006 minder PK's hebben dan de 2004/2005.

Zou het kunnen dat de 2006 modellen armer staat afgesteld ivm emissienormen ?
Gisteren op de TC bij homologatiekeuring hebben ze bij Diceros ook de CO gemeten. Man, er verscheen bijna niets op het aparaat... en voorlopig heb ik er nog geen LPI inliggen....

Wanneer er dan een gasinstallatie inligt die ook nog eens arm staat tov benzine = veel hitte in de uitlaat.

Ze zijn misschien reeds al halfdicht :D

07/2006 srt-10 QC mineral grey, VSI Prins, Valve Care dosing system, Belanger headers and mid pipes, Yokohama tires, EBC brake pads, Tailgate led light, Wheelliners, Bedrug full bedliner, Valeo Speed/visio, Oracle lighting technology

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 22:17 
Trucker

Serge schreef:
bhpaddict schreef:
axxel schreef:
Het schijnt meer een probleem van de 2006 modellen te zijn.
Op de fora in de US klagen ze ook dat de 2006 minder PK's hebben dan de 2004/2005.

Zou het kunnen dat de 2006 modellen armer staat afgesteld ivm emissienormen ?
Gisteren op de TC bij homologatiekeuring hebben ze bij Diceros ook de CO gemeten. Man, er verscheen bijna niets op het aparaat... en voorlopig heb ik er nog geen LPI inliggen....

Wanneer er dan een gasinstallatie inligt die ook nog eens arm staat tov benzine = veel hitte in de uitlaat.

Ze zijn misschien reeds al halfdicht :D

Zal 't gaan jaaa ? :wink:

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 23:10 
Trucker

ik heb nog de oem kats in de garage,

deze kan ik " verhuur " vor de keuring. :lol:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 10:59 
Trucker

Serge schreef:
Ik ga volgende week eens een CO test doen om eens te zien wat de resultaten zijn.

Al gedaan ?

Marco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 22:59 
Trucker

Toch snap ik de problemen met de diverse LPG inbouwen niet goed. :oops:

Ik kom van oorsprong uit de Volvo 850/V70 scene waar de getunede 2.3l 5 cilinder motoren moeiteloos 300pk doen op gas en dit 300.000km lang :?:
Welliswaar met 6 injectoren.
Ze houden 50pk per injector aan, geloof dat er inmiddels ook 7 injectoren worden geplaatst. :)
Overigens allemaal zonder klepsmering, ook in de Vanscene rijden ze bijna allemaal zonder klepsmering. (ik iig wel)
Want volgens mij smeert LPG beter dan benzine en is het RON100 waardoor het vermogen in principe hoger is 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 23:06 
Trucker

Hubert, mijn probleem was dat ik eerst op gas reed met 1 verdamper, in principe moet dat ook kunnen maar niet als je graag eens die 500 paarden wil wakker maken.
Dus een srt-10 moet werkelijk uitgerust zijn met 2 verdampers want anders krijg je een te arm mengsel en een te arm mengsel brengt hoge temperaturen in de uitlaat zo hoog zelfs dat de katalysators dichtsmelten(is te zien op de voorgaande foto's) :wink:

07/2006 srt-10 QC mineral grey, VSI Prins, Valve Care dosing system, Belanger headers and mid pipes, Yokohama tires, EBC brake pads, Tailgate led light, Wheelliners, Bedrug full bedliner, Valeo Speed/visio, Oracle lighting technology

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 9:13 
Trucker

Hubert. schreef:

Ik kom van oorsprong uit de Volvo 850/V70 scene waar de getunede 2.3l 5 cilinder motoren moeiteloos 300pk doen op gas en dit 300.000km lang :?:
Ze houden 50pk per injector aan, geloof dat er inmiddels ook 7 injectoren worden geplaatst. :)
Overigens allemaal zonder klepsmering, ook in de Vanscene rijden ze bijna allemaal zonder klepsmering. (ik iig wel)
Want volgens mij smeert LPG beter dan benzine en is het RON100 waardoor het vermogen in principe hoger is 8)

Hubert,

Er is nog 1 extraatje aan verbonden;

Een Amerikaanse motor is gebouwd voor lagere octaangetallen dus minder hevige verbrandingen. In functie hiervan zijn ook een aantal materiaalkeuzes anders gemaakt zoals bijvoorbeeld de kleppen en klepzittingen.
Dit is mede 1 van de redenen waarom zeer veel Us motoren hier in Eu na xxx km nieuwe klepzittingen en kleppen nodig hebben.
Een ander probleem is dat een Us motor voor onze brandstoffen te weinig voorontsteking geeft (zeker de klassiekere ontstekingen en misschien zelfs ook de ECU gestuurde). Dus is het mengsel nog aan het ontbranden wanneer de uitlaat reeds open gaat= zeer hete uitlaatgassen die zowel kleppen als cat's kunnen laten verbranden. Ook te arm mengsel kan dit veroorzaken of een combinatie van.....
Al even loop ik met het idee rond om hier een topic over te openen met als eerste idee alle (indien nog mogelijk) gevallen van 2006 (of ook 04 en 05) SRT's die cat problemen hadden te verzamelen met de bijhorende variabelen.
Misschien kunnen we daarin een patroon terugvinden en zodoende een goede oplossing filteren voor de 2006 modellen. Want blijkbaar zijn die het gevoeligst.

Marco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 11:08 
Trucker

bhpaddict schreef:
Hubert. schreef:

Hubert,

Er is nog 1 extraatje aan verbonden;

Een Amerikaanse motor is gebouwd voor lagere octaangetallen dus minder hevige verbrandingen. In functie hiervan zijn ook een aantal materiaalkeuzes anders gemaakt zoals bijvoorbeeld de kleppen en klepzittingen.
Dit is mede 1 van de redenen waarom zeer veel Us motoren hier in Eu na xxx km nieuwe klepzittingen en kleppen nodig hebben.
Een ander probleem is dat een Us motor voor onze brandstoffen te weinig voorontsteking geeft (zeker de klassiekere ontstekingen en misschien zelfs ook de ECU gestuurde). Dus is het mengsel nog aan het ontbranden wanneer de uitlaat reeds open gaat= zeer hete uitlaatgassen die zowel kleppen als cat's kunnen laten verbranden. Ook te arm mengsel kan dit veroorzaken of een combinatie van.....
Al even loop ik met het idee rond om hier een topic over te openen met als eerste idee alle (indien nog mogelijk) gevallen van 2006 (of ook 04 en 05) SRT's die cat problemen hadden te verzamelen met de bijhorende variabelen.
Misschien kunnen we daarin een patroon terugvinden en zodoende een goede oplossing filteren voor de 2006 modellen. Want blijkbaar zijn die het gevoeligst.

aha, dat verklaart wel het eea. :blackeye:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 11:28 
Pro Trucker

de Viper motor is toch niet gemaakt voor lage octaan voor zover ik weet... :?
staat trouwens in het boekje , "high octane fuel only"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 12:58 
Trucker

Sammy11 schreef:
de Viper motor is toch niet gemaakt voor lage octaan voor zover ik weet... :?
staat trouwens in het boekje , "high octane fuel only"

Heel juist Sammy.
high octane fuel in de US wil zeggen 91 oct. (low octane = 87 oct.)
Hier in de Eu is de laagste octaan 95....... Ik zal 98 gaan gebruiken en LPG is eergens tussen de 100 en 105 oct
zo even vanbuiten:
de vaste voorontsteking van mijn W200 was vroeger afgesteld op 13 of 14 ° terwijl dit voor 87 oct maar een graad of 5 à 6 is. bovendien moest ook de centrifugaalvervroeging aangepast worden.
Dit is de vervroeging die oploopt naarmate het toerental van de motor stijgt; want hoe sneller een motor draait hoe vroeger de mengeling moet aangestoken worden om op tijd te ontploffen. Dus moet het vonkje vroeger komen.
Helaas is heel die handel bij onze trucks voorzien op US brandstoffen; waarschijnlijk ook de electronische ontstekingen zullen zo geprogrammeerd zijn.
Wanneer het juiste ontstekingspunt voor Eu brandstoffen nu buiten de instelgrenzen van deze electronische ontsteking valt dan hebben we al een eerste aandachtspuntje.
Een tweede aandachtspunt is het verloop van de vervroeging doorheen het toerentalbereik van de motor..
Een derde is de vacuumvervroeging.
Wat is vacuumvervroeging:
Wanneer de motor op een laag toerental draait en er plots gas wordt gegeven dan komt er meer mengsel in de cilinders. Om dit grotere mengsel tijding tot ontploffing te krijgen moet op dat moment de ontsteking vroeger gebeuren maar er is nog geen hoger toerental om dit door de centrifugaalvervroeging te laten doen. Dus dit wordt opgevangen door de vacuumvervroeging. De vacuumvervroeging valt stilaan weg naarmate het toerental stijgt.
Naar mijn vermoeden zal dit ook ergens wel opgenomen zijn in de programmatie van de elektronische ontsteking..
Daar kom ik nog wel achter.. 'k ben aan het sparen voor een pro racer soft voor de SCT scanner...

Vanuit mijn ervaring met de W200 weet ik dat hier aardig wat te halen valt in betere gasrespons en lager verbruik (of meer vermogen). Mits enige studie valt te zien of dit ook zal gelden voor de moderne motoren.

Marco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 13:36 
Pro Trucker

Octaan 91 US is 95 hier.
93 is 98 hier in de EU.

87 is hier 91 die we dus niet meer hebben.

In de US berekenen ze het anders dan in de EU.
Veel benzine komt ook gewoon uit europa en wordt na de US verscheept.

1968 GMC
ex 2005 ram srt-10
ex 2004 hemi 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 14:15 
Trucker

axxel schreef:
Octaan 91 US is 95 hier.
93 is 98 hier in de EU.

87 is hier 91 die we dus niet meer hebben.

In de US berekenen ze het anders dan in de EU.
Veel benzine komt ook gewoon uit europa en wordt na de US verscheept.

Okee

Dus dan valt er voor de vipermotor mischien wat minder te rapen. Het grootste verschil is dan weggelegd voor de andere motoren die in de US op 87 oct draaien.
Dat is al een stuk zorg minder. Niettemin blijft er nog iets te halen bij gebruik op LPG.

Virtueel getallenvoorbeeld:
De vaste ontsteking van de Viper motor staat geprogrammeerd op 6° +/- 2°. die zou bijvoorbeeld kunnen herprogrammeerd worden naar 6° (-1, +5). Te zien wat de mogelijkheden in programmatie zijn natuurlijk.
Gezien (als ik me niet vergis) de electronische ontsteking zoekt naar de meeste voorontsteking (met pingelsensoren als controle) zou daar een verbetering ontstaan om op LPG te rijden met behoud van goede ontsteking op 98 oct.

Enkele graden lijkt misschien niet veel maar zelfs een halve graad kan al een verschil uitmaken.

In elke geval is dit goede input. bedankt. Dat zet andere denkpistes in gang.

Marco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 14:20 
Pro Trucker

2005 en 2006 heeft een knocksensor :wink:

1968 GMC
ex 2005 ram srt-10
ex 2004 hemi 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 16:45 
Pro Trucker

mijn SCT tuner heeft een "high octane tune+" , deze is voor 100+ octaan...eventueel LPG dus.
heb ik toen aan Sean Roe gevraagd , en hij raadde deze tune aan voor op lpg te rijden.

tot hiertoe rijd het super , zelfs als je eens doortrekt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 18:22 
Trucker

axxel schreef:
2005 en 2006 heeft een knocksensor :wink:

weeral goed nieuws en een ingevulde parameter.
Zo zou het mogelijk kunnen zijn stilaan een case op te bouwen die naar een oplossing leidt.
Het blijft nog vaag praten natuurlijk omdat er nog veel vragen moeten ingevuld worden....
Maar het is een begin.

Marco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]