Sammy11 schreef:
de Viper motor is toch niet gemaakt voor lage octaan voor zover ik weet...
staat trouwens in het boekje , "high octane fuel only"
Heel juist Sammy.
high octane fuel in de US wil zeggen 91 oct. (low octane = 87 oct.)
Hier in de Eu is de laagste octaan 95....... Ik zal 98 gaan gebruiken en LPG is eergens tussen de 100 en 105 oct
zo even vanbuiten:
de vaste voorontsteking van mijn W200 was vroeger afgesteld op 13 of 14 ° terwijl dit voor 87 oct maar een graad of 5 à 6 is. bovendien moest ook de centrifugaalvervroeging aangepast worden.
Dit is de vervroeging die oploopt naarmate het toerental van de motor stijgt; want hoe sneller een motor draait hoe vroeger de mengeling moet aangestoken worden om op tijd te ontploffen. Dus moet het vonkje vroeger komen.
Helaas is heel die handel bij onze trucks voorzien op US brandstoffen; waarschijnlijk ook de electronische ontstekingen zullen zo geprogrammeerd zijn.
Wanneer het juiste ontstekingspunt voor Eu brandstoffen nu buiten de instelgrenzen van deze electronische ontsteking valt dan hebben we al een eerste aandachtspuntje.
Een tweede aandachtspunt is het verloop van de vervroeging doorheen het toerentalbereik van de motor..
Een derde is de vacuumvervroeging.
Wat is vacuumvervroeging:
Wanneer de motor op een laag toerental draait en er plots gas wordt gegeven dan komt er meer mengsel in de cilinders. Om dit grotere mengsel tijding tot ontploffing te krijgen moet op dat moment de ontsteking vroeger gebeuren maar er is nog geen hoger toerental om dit door de centrifugaalvervroeging te laten doen. Dus dit wordt opgevangen door de vacuumvervroeging. De vacuumvervroeging valt stilaan weg naarmate het toerental stijgt.
Naar mijn vermoeden zal dit ook ergens wel opgenomen zijn in de programmatie van de elektronische ontsteking..
Daar kom ik nog wel achter.. 'k ben aan het sparen voor een pro racer soft voor de SCT scanner...
Vanuit mijn ervaring met de W200 weet ik dat hier aardig wat te halen valt in betere gasrespons en lager verbruik (of meer vermogen). Mits enige studie valt te zien of dit ook zal gelden voor de moderne motoren.