MIJN ERGSTE NACHTMERRIE DIE BEWAARHEID WERD
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2006 13:09
5-10-1991 Ulleswater guur weer, ruwe zee, boot weg. Een simpele notitie in het logboek maar met een heel verhaal erachter.
We vertrokken vrijdag'snachts met Henk uit IJmuiden; we zouden het hele weekend boven de kruiser blijven liggen. We vertrokken met goed weer, dat wil zeggen, het werd al koud op zee , het water is dan nog goed van temperatuur maar boven water is het een ander verhaal; het werd onbehaaglijk te noemen en dan is zelfs windkracht 2-3 geneog om met een jas aan de deuren van de stuurhut gesloten te houden; in ieder geval aan de loefzijde. Het zachte op en neer dansen van het schip maakt je slaperig, vooral als je aan het roer staat, maar vooral in het begin van de nacht is er volk genoeg op de brug voor en kletspraatje, al moet ik zeggen dat na twee uur de meesten wel ergens in een kooi liggen te rotten.

Henk heeft ook een kort knippie gemaakt en komt weer op de brug; nog een uur te gaan..... in het oosten begint de horizon al een licht gloed te geven... we zijn veel te vroeg, dus er is nog zat tijd om straks even te gaan slapen.....
De Ulleswater is altijd moeilijk te vinden, niet zo zeer voor Henk; die heeft toch sonar, maar met een dieptemeter alleen kun je het soms knap moeilijk hebben . De Ulleswater ligt in een kuil van twee meter diep, eigelijk een slijpgeul ,door de stroming rond het wrak ontstaan en steekt slechts twee en een halve meter boven de bodem van de geul uit. Voeg daar bij, dat het wrak achter een duin ligt, dan kan het gebeuren, ook met een sonar, als je hem vanuit IJmuiden benadert, er gewoon overheen fietst. (Met de sloep gooiden we altijd een zoekboei en gingen we op een zuid/noord koers zoeken, dan zag je de bodem oplopen , een kuiltje met een vaag pikkie; GOOIEN!!!!. met een ruwe zee is ie bijna niet te vinden)
Hugo was ook mee, en als die mee is, maak t hij altijd het anker vast beneden; dat komt, omdat hij net als ik gedreven wordt om als eerste op het wrak te zijn een soort avontuurlijke hebberigheid van ons beiden

.
Het was onaangenaam guur buiten; de wind trok aan en de golfhoogte wasrond de 75cm; op zich niet verontrustend maar wel iets om de barometer in het snotje te houden.Het schip lag; de karren zwegen en een serene rust daalde over het schip. Ik had mijn spullen al aangetrokken, omdat ik weer es niet wilde en kon wachten

. Het stroomde, nee het gierde nog behoorlij, maar ik had zoiets van "als Hugo dat kan , kan ik het ook" dus, hulplijnvast, over de muur met de geit en je naar beneden sleuren.
Het zicht was goed voor Oktober; logboek vermeld 15 meter.
Beneden waaide het nog behoorlijk en ik besloot dat ik niet te ver zou gaan. Hugo had de ankerlijn aan de welbekende flens gezet; op de turbine dus.
Onder de flens zat een donker gat, wat helemaal begroeit was met anemonen. Met mijn duiklamp scheen ik een halve meter ver..... het was eigenlijk geen gat, maar de inlaatflens hing gewoon over met nog wat delen van de turbine, en zo krijg je een soort overkapping. Tussen de anemonen zag ik een stukje brons glimmen; mijn hartslag schoot weer es omhoog en ik pakte koortsachtig mijn duikmes en begon te krabben... een spindel met een handwiel kwam vrij. Met mijn brandbijl hakte ik de grote moer los en sloeg het wiel eraf. Ook een plaat met opschrift kwam mee, die bleef gelukkig nog net hangen. Moer en plaat verdwenen in mijn zak en het handwiel bond ik met een touwtje aan de ankerlijn. Op de andere turbine deed ik hetzelfde en had in notime twee van die prachtexemplaren hangen, maar toen moest ik nog omhoog.......
Ik was weer es zo snugger om geen hefballonnen mee te nemen; die ondingen remmen je alleen maar als ze langszij hangen op de gierende stroom bij het dalen, maar nu moest ik het dan toch bezuren. Circa 12 kilo brons aan je loodgordel erbij maken nou niet bepaald dat je stijgend vermogen heb en ik heb me omhoog moeten hijsen tot de hulplijn aan toe. 50 meter lijn is lang, heel lang, vooral als je beseft, dat je het beter voor hat moeten bereiden....
Het werd een heel probleem om ze binnenboord te krijgen, vooral met het ruwe zeetje..... Ik kon niet met die dingen naar de duiktrap zwemmen midscheeps want dan zou ik een enkele reis bodem moeten bekopen. Ik heb met veel moeite (met een hand) de musketonhaak met de wielen aan het oog van de hulplijn gehangen, waardoor ik weer als een ballonetje begon te drijven, de sluiting van mijn katrol aan de musketonhaak gedan en ben al afrollend aanboord geklommen. Boven heb ik mijn lijntje om een bolder belegd en ben weer over de muur gesprongen om de musketonhaak van de hulplijn los te gaan halen. NU kon ik rustig me ontkleden en de buit binnen halen.
Afbeelding
Aan boord heb ik in alle rust de platen van de handwielen schoon gekrabd; "16 NOZZLES OPEN SHUT"
Met die tekst is mijn zoektocht naar boeken over turbines letterlijk begonnen.op een gegeven moment ga je dan zover, dat je alle boekenwinkels in Greenwich over hoop gaat halen om alles erover te kunnen weten. Je gaat ook steeds meer dingen zien op die schroothompen.
'smiddags begon de wind hard aan te trekken en de golfhoogte beliep nu zo'n 1,30m. Na goed beraad besloten we om terug te gaan, omdat de barometer nog steeds zakkende was. Ik stelde Henk voor dat ik naar beneden zou gaan en het anker met een hefballon omhoog zou gaan sturen. Wegens een communicatiestoring tussen mij en Henk is het vanaf hier fout gegaan......
Er liep een tweede, 10mm lijn parallel met de anker lijn naar beneden. De afspraakwas, dat Henk de motoren zou starten, ik zou over de muur gaan, en hij zou de lijn met twee olievaatjes laten drijven en Henk zou met draaiende schroeven wachten totdat de dreg boven zou drijven en ik bij de vaatjes zou wachten en zo weer opgepikt kon worden. Het verhaal was, zoals ik Henk had begrepen,dat ik de tweede lijn BENEDEN los zou maken, omdat ie boven VAST zou zitten aan de vaatjesen ik zou die lijn beneden bij me houden en het anker omhoog zou blazen......Okee, so far so good.... Het stroomde al weer behoorlijk, omdat het tij alweer was gaan lopen ,maar ik had dat nou al zo vaak gedaan... dus ik naar beneden, het zicht was gereduceerd tot 1,5 meter en dan wordt je wereld klein daar helemaal alleen op de zeebodem..... Ik koppelde de dunne lijn los en blies de hefzak vol met lucht uit mijn automaat ; net genoeg om hem zwevend te maken. Een zetje en door de expanderende lucht gaat dat steeds harder en harder.
Ik was dus op het wrak en zag in ,dat ik een vrije opstijging zou moeten maken. Nu ben ik daar nooit echt een voorstander van geweest, dus met de wetenschap, dat de lijn boven toch vast zou zitten ging ik het turbine gedeelte op om iets zwaars te zoeken om teneinde toch een veilige ,op stroom gecontroleerde opstijging te kunnen maken. Ik vond een bronzen flens van zo'n 8 kilo en besloot dat dat mijn "lifesaver" kon zijn......
Ik begon op te stijgen.... eigenlijk had ik het al door moeten hebben, de lijn liep onder en hoek van 20 graden van de bodem....... Op 15 meter slipte het laatste eindje uit mijn handen!!!!!! TOEN was ik me bewust van de fout..... met alle macht moest ik zwemmen om het felbegeerde touwtje weer in handente krijgen.... tergend langzaam kwam het dichterbij en sloeg het uitgeput driekeer om mijn hand...... Ik blies meer lucht in mijn pak en met de duikcomputer in de andere hand steeg ik gecontroleerd op....
Ik kwam boven in een ruwe zee, waar de schuimkopjes over de golftoppen vlogen. Ik keek om me heen en zag NIETS!!!!! Geen boot!!! Ik bleef het touw krampachtig vast houden, omdat ik me terdege bewust was van mijn situatie. Ik dreef afentoe op een golftop en ja; zo'n 900meter van mij af zag ik de Brugge drijven!!!!! Ik zwaaide , in de hoop dat ze me zouden zien..... Ik voelde paniek opkomen , maar omdat ik bloedscherp besefte dat dat je slechtste raadgever is en ik ervan uitging dat het waarschijnlijk nu toch afgelopen zou zijn met me, werd ik ijslijk rustig.... Ik weet nog dat ik dacht" goh, heb ik net twee weken geleden een Grizzly om mijn tent in Noord Alaska overleefd, en nu sterf ik straks in mijn eigen sloot voor mijn eigen deur, 23 mijl uit de kust!! (Ik had inderdaad een survivaltocht met 5 man in de Brooksranges gedaan en was infeite net pas een week weer in Nederland, maar dat verhaal vertel ik ook nog wel es, eerst deze topic)
Ik nam in overweging of het slim zou zijn om mijn duikset af te doen en maar op te offeren, ik schroefde zelfs in gedachten mijn automaat af om die te bewaren, maar ik had me al verzoend met de gedachte dat ik gewoon over zes uur dood zou gaan aan onderkoeling en die gedachte maakte me hoe raar dat nu ook mogen klinken "doodkalm. Henk zijn boot dreef steeds verder weg en ik keek nu haaks in de bakboordzijde van het schip. In mijn beleving gingen ze zonder mij weg ..... ik dacht " okee, dit is het dus", en je hele levensfilm gaat aan je voorbij.... Plots zag ik dat hij bijdraaide!!! het schip kreeg een snor en ik wist dat iemand zijn hersens gebruikte daar op de brug. Elke keer als ik op een golftop dreef, zwaaide ik en ik kreeg een gereserveerde hoop..... mijn rechterarm deed pijn en mijn hand was gevoelloos van dat lijntje wat ik nog steeds vasthield.... De strooming gorgelde om me heen en rukte aan me... het werd steeds zwaarder om vast te blijven houden..... ik had het gevoel dat mijn schouder uit de kom getrokken zou worden.
Op vol vermogen kwam de Brugge naderbij .... plots bekroop de angst me, dat ze me NIET zouden zien en dat ze me zouden overvaren!!! Gelukkig maakte iedereen aanboord me duidelijk dat ze me gezien hadden. Hoog torende het schip boven me uit en op een teken van Henk liet ik los.... Het vreemde is, dat je dan juist moeite hebt om het vertrouwde touwtje los te laten , omdat je nog 10 meter "los" in die kolkende zee moet overbruggen. Het schip lag met de stuurboordzijde naar me toe en rolde geweldig... ik greep de duiktrap en omdat het schip omrolde naar BB werden mijn armen bijna uit de kom gerukt en sloeg de trap bijna in mijn gezicht.... ik liet niet meer los, wat er ook gebeurde!! Het schip rolde naar STB en gauw klom ik weer een paar treden en klampte me vast voor de volgende zwaai.... Een maal aan dek kwam iedereen met een rood hoofd om me heen staan en Henk vroeg me "waar was jij?" ik zei" nee, waar was JIJ. hij vertelde me " nog vijf minuten langer , en ik had je opgegeven als vermist aan de kustwacht" . Iedereen die een verrrekijker had, stond naar me te zoeken, maar omdat Henk zijn hersens gebruikte en hele scherpe ogen heeft, zag hij me. Hij was er van uit gegaan, dat ik niet anders als bij of boven de wrakpositie kon drijven en hij had gelijk.
Ik was nog steeds doodkalm(waarschijnlijk een shocktoestand of zo) en ik zei tegen iedereen dat ik te kooi ging, gewoon even lekker slapen, en we voeren naar huis en ik ben ook gewoon thuis te kooi gegaan. MAAR NOU KOMT HET!!!
Ik zit de dag erna(zondagochtend ) thuis(ik woonde toen nog alleen) bij een heerlijk vuur een boek te lezen.... plots ging er een schok door me heen en de film van de dag daarvoor openbaarde zich in vol besef. Ik begon ongecontrolleerd te janken en schokken en ben een paar dagen flink van de rel geweest. Het is nu 20 jaar geleden, maar in die jaren heb ik nog veel nachtmerries gehad en steeds weer hetzelfde thema; ik die naast een boot drijf en die ik maar net kan pakken. In de eerste drie jaar werd ik twee a drie keer in de week badend in het zweet wakker... Vanacht heb ik het weer gedroomd, maar dan is het een vriendelijk duiken op een wrak, waarbij alles op zijn pootjes terecht komt. DE angst is weg; het thema onmiskenbaar blijft elke keer weer.