Het is nu do mei 08, 2025 0:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Werkplaats bouwen
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 23:59 
Heavy Trucker

Ik kan hiermee beter naar stedenbouw op de gemeente gaan maar ik heb door de week geen tijd om te gaan dus plaats ik de vraag even hier met die hoop dat er mensen zijn die er meer over weten. Dan heb ik al een idee of het kan of niet.

Wij willen thuis dus een werkplaats/loods gaan bijbouwen om aan machines te kunnen werken en om binnen aan de truck te kunnen werken. Moet nu alles buiten doen omdat de truck niet binnen past :D
Er staat op het perceel (1900m2 groot) al een garage/stal van 5x10m en nu willen wij verder achter door op het perceel een 2de loods bouwen van ongeveer 8x10m a 15m diep met aan de voorzijde 1 poort van 3,5m breed x 3m hoog
Perceel is een goeie 14m breed.

We willen dat het een hellend dak heeft dat aan de voorkant 4.5m hoog is en afloopt naar achteren tot op 4m

Wat wij ons afvragen is of je aan een bepaalde bebouwbare opp vastzit. Is er een architect nodig voor dit simpel bouwwerk? Kunnen het makkelijk zelf bouwen en spaart ons weer een hoop geld uit :wink:

Alsvast bedankt!

Laatst bijgewerkt door Caster op wo nov 30, 2011 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wekplaats bouwen
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 0:21 
Heavy Trucker

In je bestemmingsplan staat hoeveel je mag bijbouwen. In mijn geval (in agrarisch gebied) max. 3% van het perceeloppervlak. Je kunt dit nakijken in je papieren.
Als je een hellend dak wil dan dien je 3 meter van de perceelgrens te blijven.
Groter dan 30m2 -> architect.
Dit zijn de regeltjes hier in grote lijnen (provincie Antwerpen)
Ik heb overigens zelf de tekening gemaakt met bijbehorende berekeningen voor 60m2 en dit is goedgekeurd, en ben geen architect.

,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 8:02 
Trucker

Zolang je totaal aantal bijgebouwen niet boven de 40m² uitkomt moet je enkel een melding maken, maar daar jij al een schuur/loods staan hebt en deze die je nu wilt zetten ookal boven de 40m² is zal je een volledig dossier moeten samenstellen. Dus je zal moeten werken met een architect, wil je trouwens met stalen spanten gaan werken (plaatsing brug, open tot in de nok) of met gewone welfsels.

Ik zou zeggen, denk goed na hoe en wat je nu wilt want aanpassen achteraf is vrij moeilijk.

En verder veel succes, want ik weet uit ervaring hoe moeilijk ze tegenwoordig zijn.
Ohja afwerken met metalen platen kun je vergeten, enkel steen of hout laten ze tegenwoordig toe. Anders heb je een te industriele uitstraling in een woongebied ( Lang leve Limburg)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 18:02 
Trucker

Wat ik al meteen wil zeggen;

een hellend dak met slechts 50cm afdracht op 15m is miserie zoeken. Ik zou je aanraden om er een plat dak van te maken.

Wat zou je gebruiken voor je dak indien hellend? Indien sandwichpanelen of geïsoleerde staalplaten, dan zal je dergelijke lengte in 2 keer moeten doen. En daar zit het probleem. Die naad krijg je nooit goed dicht (met goed dicht bedoel ik dicht voor minstens 30 jaar). Voor pannen is de helling veel te flauw. Met golfplaten heb je 't zelfde probleem als met staalplaten. En dat is dan nog een hopeloos verouderd systeem vind ik persoonlijk.

Wat je wel en niet mag zonder archislecht dat moet je op de gemeente vragen daar de in sommige gemeenten meer mag dan in andere. Op www.ruimtelijkeordening.be vind je de algemene wetten wel terug.

Het staat me voor dat een architect niet verplicht is indien de sterktebepalingen door een ingenieur worden gedaan. Maar dat ben ik niet zeker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 19:03 
Heavy Trucker

Mijn garage staat op 50 cm van de perceelsgrens, mag indien de buren toestemming geven. Garage is 10m lang, met 50cm 'afdracht', metalen golfplaten heb ik 1m laten overlappen, nog nooit geen water binnen gehad. Wat wel een heel groot probleem is is condens water als het kouder wordt, telkens waar de platen een dwarsligger kruisen drupt het water naar beneden, alle spullen die eronder staan natmakend/doen roesten. Ik denk dat met geïsoleerde platen je dit probleem niet hebt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:09 
Pro Trucker

Altijd een plat dak nemen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: verloopt soepeler met de verguningen :roll: :roll: :wink: :? :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:19 
Trucker

eerst bouwen, en dan alsnog niks vragen :wink:
zo lang niemand komt zeiken is het toch goed, en als het staat, dan staat het ( al jaren meneer van de gemeente :lol: )

Marines never die, they regroup in hell !!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:25 
Heavy Trucker

Architect zal dus zoiezo moeten komen als ik rond de 100m2 ga zitten. Maar waarom een plat dak? is toch moeilijker om zelf te maken en je moet met roofing e.d. werken...
Ik wil alles zelf gaan doen met behulp van wat kameraden dus geen externe bedrijven. Steek geld liever in men zakken :D

Ik had gedacht van een hellend dak of een zadeldak en dan te bekleden met metalen dakpanplaten. Zien eruit als gewone pannen en legt supersnel! Die afdaling van 50cm is bij nader inzien ook wat te klein genomen daarom mijn voorkeur naar zadeldak met goothoogte op 3.50 en nokhoogte op 4.5 a 5m

Loods wordt naderhand volledig geisoleerd aan het dak en eventueel tussen de spouwmuur in.

Het zal hoogs waarschijnlijk staalbouw worden met tussen de poutrellen betonblokken gemetst tot op 2.5m hoog. Buitenkant weten we nog niet hoe we die gaan afwerken maar geen hout. Alleen maar onderhoud aan :?

Zomaar bouwen zonder vergunning zal ik NOOIT doen!!! Hoop geld insteken en dan weer afbreken zeker!? :evil: BEN NIE GEK :D
Ik blijf hier wonen en mijn ouders gaan binnen een paar jaar ergens anders wonen. Het wordt te groot voor hun vinden ze. Dus ik wil iets bouwen waar ik voor de rest van mijn leven plezier aan heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:39 
Pro Trucker

Als je toch voor staalplaat en betonblokken gaat (industriele look), zou ik staalbouw met sandwichpanelen nemen. Bouwt snel en eenvoudig, strak, onderhoudsvrij en goed geisoleerd. Eventueel kan je er nog een polycarbonaat lichtstraat inmaken. Binnenzijde van de sandwichpanelen zijn netjes wit (standaard) dus gelijk afgewerkt, en de buitzenzijde kan je zelf een mooi kleurtje kieze.

Veel minder arbeid en lichter dan wat jij denk ik gedachten had.

Eventueel kan je (jonge) gebruikte spanten kopen van een gesloopte schuur en deze bekleden met nieuwe sandwichpanelen. Mooie Hormann overheaddeur erin , gevlinderd betonvloertje... klaar is kees!

Of een gebruikte kas (warenhuis of serre) onderbouw met traliespanten nemen, heb je gelijk je goten enzo. Deze weer bekleden met sandwichpanelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:53 
Trucker

Belgiquebasterd schreef:
Mijn garage staat op 50 cm van de perceelsgrens, mag indien de buren toestemming geven. Garage is 10m lang, met 50cm 'afdracht', metalen golfplaten heb ik 1m laten overlappen, nog nooit geen water binnen gehad. Wat wel een heel groot probleem is is condens water als het kouder wordt, telkens waar de platen een dwarsligger kruisen drupt het water naar beneden, alle spullen die eronder staan natmakend/doen roesten. Ik denk dat met geïsoleerde platen je dit probleem niet hebt.

Als je de platen 1m moet laten overlappen is 't geen goed systeem. Dat is mijn mening. Je hebt de boel gewoon overgedimensioneerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 20:57 
Trucker

Caster schreef:
Architect zal dus zoiezo moeten komen als ik rond de 100m2 ga zitten. Maar waarom een plat dak? is toch moeilijker om zelf te maken en je moet met roofing e.d. werken...
Ik wil alles zelf gaan doen met behulp van wat kameraden dus geen externe bedrijven. Steek geld liever in men zakken :D

Ik had gedacht van een hellend dak of een zadeldak en dan te bekleden met metalen dakpanplaten. Zien eruit als gewone pannen en legt supersnel! Die afdaling van 50cm is bij nader inzien ook wat te klein genomen daarom mijn voorkeur naar zadeldak met goothoogte op 3.50 en nokhoogte op 4.5 a 5m

Loods wordt naderhand volledig geisoleerd aan het dak en eventueel tussen de spouwmuur in.

Het zal hoogs waarschijnlijk staalbouw worden met tussen de poutrellen betonblokken gemetst tot op 2.5m hoog. Buitenkant weten we nog niet hoe we die gaan afwerken maar geen hout. Alleen maar onderhoud aan :?

Zomaar bouwen zonder vergunning zal ik NOOIT doen!!! Hoop geld insteken en dan weer afbreken zeker!? :evil: BEN NIE GEK :D
Ik blijf hier wonen en mijn ouders gaan binnen een paar jaar ergens anders wonen. Het wordt te groot voor hun vinden ze. Dus ik wil iets bouwen waar ik voor de rest van mijn leven plezier aan heb.

Als je staalplaten gebruikt, gebruik er dan met isolatie op langs de binnenzijde. Dan loopt je isoltieschild door. Anders stopt de isolatie van het dak bij elke balk of ligger. Sandwichpanelen zijn nog beter veel properder langs binnen, maar duurder en zwaarder.
Als je ipv een lessenaarsdak een zadeldak gaat nemen, dan kan je de staalplaten in 1 stuk nemen. Dat is altijd het beste.

Een plat dak is (in het geval van epdm) echt niet moeilijk. 't moeilijkste zal zijn aan je materialen geraken. Met Epdm is iedereen dakwerker. Als je een rustinneke kan plakken op de binnenband van uwe fiets, dan kan je epdm leggen. Roofing is wat moeilijker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 21:55 
Heavy Trucker

In dat geval gaat het gewoon een zadeldak worden met een nokhoogte van 4.5 a 5m en dan sandwichplaten erop met isolatie. Oke misschien wat duurder maar wel voor het leven dan.
Heb dan ook direct een zoldertje om wat spullen in op te bergen.

Binnenkort maar eens naar de gemeente om alles na te vragen wat mag en niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 22:03 
Pro Trucker

PT Cruiser schreef:
Belgiquebasterd schreef:

Als je de platen 1m moet laten overlappen is 't geen goed systeem. Dat is mijn mening. Je hebt de boel gewoon overgedimensioneerd.

Gewoon platdak nemen heb jij geen condens, en je zit er warmpjes bij
Ikke ook Trouwens :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: www.dakbedekkingenverhoeven.nl
ook beschikbaar in België :roll: :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 22:06 
Pro Trucker

PT Cruiser schreef:
[ Roofing is wat moeilijker.

:scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :occasion9: :occasion9:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 22:10 
Heavy Trucker

Caster schreef:
Heb dan ook direct een zoldertje om wat spullen in op te bergen.

of hoogte voor een hefbrug :wink:

,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]