hemiram schreef:
nee dan moet je eerst je aandrijfas los maken sjeng

en dan nog zou ik die niet ff aangaan draaien , dat is werk voor een specialist

Peer heeft hier helemaal gelijk, voordat iedereen de pignon moer gaat aandraaien moet je wel eerst weten wat je aan het doen bent.
Deze schade`s hebben puur te maken met de voorspanning die op de lagers van de pignonas staat. Er zit een ring gemonteerd tussen de lagers van de ingaande as (crush sleeve) deze wordt bij de eerste montage samen gedrukt tot dat er een bepaalde voorspanning staat op de lagers van de pignonas. Dit wordt gemeten door de het draaimoment van de kale ingaande as van het cardan te bepalen.
Als je zomaar deze moer aandraait zonder het draaimoment van de as te meten, dan worden de lagers klem gedrukt, die lopen kapot en daarmee sloop je het gehele cardan.
Vaak toont dit probleem zich al vroeger door een zwetend cardan aan de voorzijde. Later begint het cardan te zingen, vaak is er dan al
schade aan de tandwielen onstaan. Als je daarna nog veel langer doorrijd is het vaak onvermijdelijk dat het geheel volledig losloopt met alle schade van dien.
Het komt een enkele keer voor dat de pignonmoer voortijdig losloopt. Maar vaak zie je dit soort schades veel bij trucks waar nog nooit onderhoud is gepleegt aan de achteras.
Ik heb inmiddels al een 3 tal assen gereviseerd van trucks met 50.000+km waarvan ik de eerste pakking nog van het deksel heb afgehaald.
Ook word er vaak de verkeerde olie gebruikt, 80w90 of 75w90. Er moet 75w140 in met Limited slip voor de gesperde assen, alleen dit is moeilijk te krijgen en vaak duur en veel garages weten dit niet.
Het cardan wordt met de verkeerde olie vaak te warm en de olie vervuild, daar door wordt de voorspanning van de crushsleeve minder en kan de pignonmoer loslopen.
Dus niet iedereen gelijk dodge de schult geven van deze schade`s, deze assen worden al tientallen jaren gebruikt onder allerlei trucks en suv`s met maar een gering aantal problemen.
Voor reparatie aan jullie achterassen wil ik gerust helpen, onderdelen heb ik liggen nieuw en gebruikt.
Lees mijn topic maar door voor de revisie van mijn eigen achter-as.
http://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=13795