Heeft te maken met je EVAP systeem waarschijnlijk ergens een lekje ofzo, het allereerste wat ik zou controleren is je benzinedop als die nog goed afsluit, een klein lek kan al een CEL triggeren (of hoe zeg je dat

)
Het EVAP systeem is een systeem om te vermijden dat verdampte benzine in de atmosfeer terecht komt, de benzinetank is volledig hermetisch afgesloten en is verbonden met een klein tankje waar 'houtskool' in zit. Als de auto stilstaat dan worden de verdampte gassen in dit houtskool tankje opgeslagen, wanneer de auto rijdt (wanneer precies wordt door de computer bepaald) worden de gassen uit de houtskool gehaald en verbrand in de motor. Als je onder je truck ligt dan zie je dit systeem zitten net voor je benzinetank.
Het kleinste lekje kan dus probleem geven, eerst en vooral benzinedop controleren (is het makkelijkst) en daarna eventueel alle slangen van je tank naar het EVAP systeem. Kan ook een electrisch probleem zijn, maar het controleren van de slangen is de makkelijkste eerste stap.
Mogelijke oplossingen volgens die site:
Citaat:
Causes
A code P0441 could mean one or more of the following has happened:
Bad vacuum switch
Broken or damaged EVAP line or canister
Open in PCM purge command circuit
Open or short in Voltage feed circuit to Purge Solenoid
Faulty purge solenoid
Restriction in EVAP solenoid, line or canister
Corrosion or resistance in purge connector
Bad PCM
Possible Solutions
With a P0441 OBD-II trouble code, diagnosis can be tricky at times. Here are some things to try:
Common Chrysler fix - Replace Leak Detection Pump / LDP
Repair damaged EVAP lines or canister
Repair open or short in voltage feed circuit to Purge Solenoid
Repair open in PCM purge command circuit
Replace purge Solenoid
Replace vacuum switch
Repair restriction in Evap line or canister or solenoid
Repair resistance in purge connector
Replace PCM