Welkom Erwin.
De W200 is een zeer populaire pickup truck, waardoor alles nog ruim beschikbaar is. Google maar eens op "W200 parts". Dit komt omdat ze in grote aantallen ingezet zijn op de USA basis in Duitsland, waarna ze voor weinig aan particulieren verkocht werden. En omdat ze buiten roest erg degelijk en eenvoudig in elkaar zitten, waardoor onderhoud goed te doen is, terwijl ze redelijk terreinwaardig zijn en voor een USA truck ook redelijk zuinig in het verbruik.
Ik heb hem ook gekozen juist omdat er zoveel voor te krijgen is, er nog zoveel van zijn dat er zelfs een speciale club voor is. Zie
http://www.dtbweb.nl .
Voor werkplaatshandboeken kan je het beste zoeken op de militaire code, die is M880. Als je zoekt op "dodge m880 manual" dan kun je kiezen uit verschillende handboeken. Mocht dat niet lukken, dan kan ik hem je ook digitaal toesturen.
Wel raad ik aan om ook eens naar compleet lopende auto's te kijken, want de circa 3000 euro waarvoor je ze in bruikbare staat koopt, is meestal minder dan de kosten van een eigen project op basis van wat oud spul zonder apk of zelfs zonder kenteken. En leerzaam uit elkaar halen kan ook prima bij een werkende auto, bijvoorbeeld om het meestal aanwezige roest grondig aan te pakken. Verder, als je onder de motorkap klimt, zie je alles zo zitten en het meeste zit zo overzichtelijk en ruim dat je gelijk al ziet wat het doet en hoe.
Ook moet je weten dat er nu gedoe is over de belastingvrijstelling van de klassiekers, waaronder de W200. In het ergste geval kost zo'n auto vanaf 2014 ineens E2200 per jaar wegenbelasting. Dus ik raad aan om even te wachten met investeren totdat volgende maand bekend wordt of ze wel of niet belastingvrij blijven. Tenminste aangenomen dat je er straks ook mee op de weg wilt rijden.
Trouwens kan het originele W200 blokje prima op LPG, omdat het lekker zwaar uitgevoerd is en maar 150 pk hoeft te leveren uit 318 ci, bij dieselachtige toerentallen. Gebruikte originele blokken zijn prima te krijgen bij Arjan op
http://www.vandijckusaparts.nl . Hij is tevens voorzitter van DTB en ik heb al aardig wat goede gebruikte W200 parts van hem gekocht.
Tommy