Het is nu do aug 21, 2025 3:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Privé een truck rijden
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 22:33 
Nieuw

Ik heb het idee dat de meeste trucks in Nederland zakelijk gebruikt of via een bedrijf lopen.
Zijn er op dit Forum ook leden die een truck (op grijs kenteken) alleen privé rijden en niet op een bedrijf hebben staan?
En hoe verhouden de kosten zich dan (houderschapsbelasting , eventuele bijtelling etc.)?

Heb er wel eens eerder over gedacht, maar twijfelde ivm de eventuele kosten. Maar toch wil ik er meer over weten.
Rij nu een diesel (gezinsbak), maar ga over een aantal weken veel minder kilometers rijden ivm een andere werklocatie. Nog maar zo'n kleine 10.000 kilometer per jaar met dit ding. Dus al eens gedacht om de gezinsbak te verkopen en rond te kijken naar een truck (RAM 1500 , F-150).

Suggesties zijn welkom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 22:38 
Trucker

Ik rij de dodge prive.

Zorg dat je een pickup koopt die gekeurd is als bestelauto en ook aan de belastingsdienst eisen voldoet.
Dan val je in de categorie bestelauto particulier. Dat scheelt mij 600 euro op jaarbasis. (op benzine)
Betaal iets van 85 euro per maand aan wegen belasting.

Bij prive aanschaf heb je geen extra kosten zoals bijtelling etc.
Ga wel na hoeveel km je rijdt met de aanschaf van een wagen op G3 of alleen benzine. Aangezien de wegenbelastingg dan aardig omhoog gaat.

Laatst bijgewerkt door haagje op do feb 12, 2015 22:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 22:43 
Pro Trucker

Heb een ram 1500 crewcab op benzine en privé.
Betaal iets van 240€ wegenbelasting per kwartaal.(bestelauto particulier).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 23:00 
Nieuw

haagje schreef:
Ik rij de dodge prive.

Zorg dat je een pickup koopt die gekeurd is als bestelauto en ook aan de belastingsdienst eisen voldoet.
Dan val je in de categorie bestelauto particulier. Dat scheelt mij 600 euro op jaarbasis. (op benzine)

Ga wel na hoeveel km je rijdt met de aanschaf van een wagen op G3 of alleen benzine. Aangezien de wegenbelastingg dan aardig omhoog gaat.

Het jaarkilometrage zal rond de 10.000 kilometer per jaar liggen.
Als die gekeurd is als bestelauto heeft die gewoon een grijs kenteken? En weet je zo wat de eisen van de belastingdienst zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 23:39 
Super Trucker

Stefan schreef:
haagje schreef:
Ik rij de dodge prive.

Het jaarkilometrage zal rond de 10.000 kilometer per jaar liggen.
Als die gekeurd is als bestelauto heeft die gewoon een grijs kenteken? En weet je zo wat de eisen van de belastingdienst zijn?

Dan kan je het gemakkelijk uitreken.
Brandstofprijzen ligt eraan waar je woont, in België gas rond 0,40€ en benz. Rond 130,€
Op lpg ongeveer 1op 5 bij 10000km ongeveer 2000liter gas
Benzine rond 1 op 6 bij 10000km ongeveer 1650liter benzine.
dan heb ik het over stadsritten.
Gewicht klasse 2551kg-2650kg
Belasting gas G3 grijskenten particulier per jaar €2172,-
Belasting benzine grijskenteken particulier per jaar €1124,-

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:33 
Nieuw

Ben ook een beetje aan het rondstruinen op internet over dit onderwerp en ben het volgende tegengekomen.

Je kunt een bestelauto (truck) privé rijden en toch gebruik maken van de houderschapsbelasting ondernemers (is natuurlijk nog goedkoper als bestelauto particulier).
Ook zonder een eventuele bijtelling. Dat kon ik niet helemaal uit de teksten halen.
Je moet dan bij de belastingdienst als ondernemer geregistreerd zijn en het voetuig minimaal voor 10 % zakelijk gebruiken.
Waarschijnlijk zul je dan wel de kosten vanuit privé moeten betalen. Is er iemand bekend met dit verhaal?
Voor de houderschapsbelasting maakt de brandstof volgens mij ook niet meer uit. Een truck op LPG wordt dan veel aantrekkelijker.

Ik heb een full-time baan in loondienst, maar er staat vanuit het verleden nog een handelsonderneming op mijn naam geregistreerd (KvK ingeschreven en een BTW nummer). Op dit moment doe ik daar weinig mee (is nu eigenlijk nog maar meer een hobby), maar het bedrijfje is nooit officieel gestopt en bestaat in feite nog steeds.
Ik zit nu te denken om met die constructie iets te doen, maar wil niet verrast worden met bijtellingsperikelen of andere extra "verrassingen" van onze vienden :roll: met de blauwe enveloppen.
Tips en suggesties ijn welkom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:38 
Pro Trucker

Dacht dat je wel iets met je bedrijfje moest doen.Anders draaien ze het weer terug na een tijdje.(is me verteld).Verkoper zei toen ook tegen mij;dan start je toch even een bedrijfje voor het grijs kenteken. :shock: Zo eenvoudig is het niet en ik ga mezelf echt geen financiële rompslomp bezorgen om goedkoper te kunnen rijden.Het moet wel leuk blijven...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:50 
Heavy Trucker

Ja verhaal klopt,truck prive kopen probeer een truck in de marge te zoeken,( komt geen btw)
Meer overheen.
Alle kosten zijn vervolgens prive en niet aftrekbaar,je krijgt dan geen bijtelling.

Vervolgens kun je houderschap ondernemer aanvragen,als je aannemelijk kunt maken dat je
De truck voor je onderneming nodig hebt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:52 
Trucker

Stefan schreef:
Ben ook een beetje aan het rondstruinen op internet over dit onderwerp en ben het volgende tegengekomen.

Je kunt een bestelauto (truck) privé rijden en toch gebruik maken van de houderschapsbelasting ondernemers (is natuurlijk nog goedkoper als bestelauto particulier).
Ook zonder een eventuele bijtelling. Dat kon ik niet helemaal uit de teksten halen.
Je moet dan bij de belastingdienst als ondernemer geregistreerd zijn en het voetuig minimaal voor 10 % zakelijk gebruiken.
Waarschijnlijk zul je dan wel de kosten vanuit privé moeten betalen. Is er iemand bekend met dit verhaal?
Voor de houderschapsbelasting maakt de brandstof volgens mij ook niet meer uit. Een truck op LPG wordt dan veel aantrekkelijker.

Ik heb een full-time baan in loondienst, maar er staat vanuit het verleden nog een handelsonderneming op mijn naam geregistreerd (KvK ingeschreven en een BTW nummer). Op dit moment doe ik daar weinig mee (is nu eigenlijk nog maar meer een hobby), maar het bedrijfje is nooit officieel gestopt en bestaat in feite nog steeds.
Ik zit nu te denken om met die constructie iets te doen, maar wil niet verrast worden met bijtellingsperikelen of andere extra "verrassingen" van onze vienden :roll: met de blauwe enveloppen.
Tips en suggesties ijn welkom.

het is een grijs gebied

dit is de enige mogelijkheid om het te doen.. let wel op dat je als nog een rekening krijgt (bij telling vd bdienst) de ene bij de bdienst roept 1 en de andere 2.

ik heb hem maar op de zaak gegooid met alle nadelen en voordelen.

Hans

ik had een hybride en een Magnum

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 13:24 
Trucker

Stefan schreef:
Je moet dan bij de belastingdienst als ondernemer geregistreerd zijn en het voetuig minimaal voor 10 % zakelijk gebruiken. Waarschijnlijk zul je dan wel de kosten vanuit privé moeten betalen. Is er iemand bekend met dit verhaal?

Bovenstaande is inderdaad mogelijk, zonder te technisch te worden mag je zelf bepalen of je je auto zakelijk of privé neemt als ondernemer. En dan zit er zelfs nog verschil tussen de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. Beide kennen hun eigen systeem voor bijtelling. Als je alle kosten en de aanschaf vanuit privé betaald dan is de auto voor de belastingdienst privé. Ben je ondernemer met een eenmanszaak dan kom je wel in aanmerking voor het lage tarief als je de auto voor tenminste 10% zakelijk gebruikt. De belastingdienst gaat daar in eerste instantie van uit. Alleen moet bij een controle ook wel aangetoond worden dat het zakelijke gebruik er is.

Stefan schreef:

Hier zal het probleem voor jou zitten. Het feit dat je nog steeds een KvK inschrijving hebt en je nog een oud BTW nummer hebt maakt je voor de belastingdienst nog geen ondernemer. Je moet ook echt als ondernemer handelen. Vaak zie je dat de belastingdienst na enige tijd het BTW-nummer afvoert als er al een tijdje nul-aangiften op worden ingediend. Wij worden er vaak genoeg mee geconfronteerd.

Je zal in eerste instantie de lage MRB-tarieven wel toegewezen krijgen, dit gaat vaak volledig automatisch zonder dat er iemand naar kijkt maar als er wel een controle is ben je gelijk het haasje.

Er zullen vast wel mensen zijn die ermee wegkomen maar de vraag is of je het risico wil lopen.

'52 Cadillac Coupe de Ville
'56 GMC 450
'79 GMC C15

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2015 15:05 
Heavy Trucker

Vergeet niet om iets te kopen dat ouder dan 5 jaar is, anders krijg je ook nog met de BPM te maken

2011 E200CGI avantgarde Sport 125 edition, 2012 FIAT 500 0,9 turbo (voor vrouw en dochter)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2015 23:48 
Nieuw

@ dutchtbi88:
Dit mbt de die BPM had ik ook al gelezen. Ik had al gehoord minimaal 6 jaar oud, dus dat klopt dan wel.

@frozone:
Voor wat betreft die minimale 10 % zakelijk gebruik zul je dit waarschijnlijk via een kilometeradministratie moeten doen?
Ik wist al wel dat de belastingdienst BTW-nummers afvoert als er continu nul-aangiften worden gedaan.
Dit is voor mij echter niet het geval. Wel is het echter zo dat ik in mijn huidige situatie bijna altijd BTW terugvorder. Incidenteel moet ik eens een klein beetje betalen.
Het komt op dit moment hoofdzakelijk door drukte op het werk (hoofdzakelijk agv woon-werk verkeer), dat er binnen het bedrijfje nauwelijks wat gebeurt. Over een aantal weken ga ik naar de vestiging vlak bij mijn woonplaats en hou dan hopelijk weer wat meer tijd over voor andere dingen. Tevens is dan wat mij betreft de diesel gezinsbak ook overbodig en komt een truck meer in beeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]