Aan de grensovergangen zijn momenteel automaten geplaatst. Voor 135 € waarborg kun je daar een OBU (On Board Unit) verkrijgen, die je net als een GPS met een zuignap aan je voorruit bevestigt en in de sigaren aansteker plugt. Aan de hand van de voertuigdocumenten wordt bepaald welk tarief je moet betalen per kilometer op de snelweg. Hoe zwaarder hoe duurder, hoe lager de Euro-norm ook hoe duurder.
Ik heb een poging gedaan om mijn RAM 2500 te registreren via het net, met een MTM van het voertuig van 3992 kg en een MTM van de sleep van 7482 kg.
Ik heb mijn inschrijvingsbewijs en mijn Proces Verbaal van Goedkeuring ingescand en doorgemaild. De bovenstaande gewichten staan duidelijk op het PVG, maar dit was volgens de firma niet duidelijk, dus mag ik voor de volle 60 ton gaan betalen!!!
Ik denk het niet.
Ik heb al her en der mijn oor te luisteren gelegd, vandaag zelfs aan de grensovergang gaan kijken, omdat daar een Camper van Satellic (de firma die instaat voor de verdeling van de toestellen) staat, maar die bleek leeg, zonder dat er iemand aanwezig was.
Ik heb weet van enkele Hummer H2's, die een vrijstelling hebben gekregen, maar die hebben dan ook niet echt een laadvloer zoals mijn pick-up.
Een Camper-unit achterop plaatsen is lading op je voertuig, dus geen geldige reden om geen km-heffing te betalen. Alle voertuigen die geen goederen met zich meedragen (pompwagen voor beton, kranen enz enz) hebben een vrijstelling. Brandweer, Defensie, ziekenwagens en landbouwers ook (die laatsten zullen met hun tractoren ook niet zo snel op de snelweg komen).
Ik vrees met grote vreze dat ik er ook aan vast zal zitten. Ik heb ook al gemaild met het Kabinet van de minister van verkeer, waar ik gewoon de reactie kreeg dat het voor alle vrachtwagens gold, ook voor particulieren.
Momenteel staat mijn RAM voor deze reden te koop, met een minimum prijs. Krijg ik deze minimum prijs niet, zet ik hem vanaf 1 april voorlopig een tijdje in de garage, om nog wat verder uit te pluizen.
Moest het niet lukken, zal men mij in België niet meer op de snelweg zien! En ik denk naast mij nog veel andere vrachtwagens. Een afrit eerder nemen op de snelweg, om zo nauwelijks tijd te verliezen, maar wel heel wat €uro's te besparen aan heffing, zal het verkeer op de binnenwegen ZEKER ten goede komen

Er zijn naast de verkoop waarschijnlijk nog enkele scenario's voor mij om toch on,der die heffing uit te komen:
Enkele zitplaatsen opgeven en hem zo homologeren voor een MTM van 3500 kg.
Export naar Duitsland, daar inschrijven met MTM 3500 kg en na een half jaar weer terug importeren in België.
Gewicht er af halen, om zo een lager rijklaar gewicht te krijgen, maar ik vrees dat dit niet haalbaar gaat zijn.