Het is nu wo aug 20, 2025 8:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: tol in belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 24, 2016 11:16 
Trucker

Kreeg laatst een prent uit België. Moest formulier invullen. Daarna nooit meer iets gehoord. :twisted:
Zal met dit ook wel niet zon vaart lopen of.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 16, 2016 22:43 
Trucker

Aan de grensovergangen zijn momenteel automaten geplaatst. Voor 135 € waarborg kun je daar een OBU (On Board Unit) verkrijgen, die je net als een GPS met een zuignap aan je voorruit bevestigt en in de sigaren aansteker plugt. Aan de hand van de voertuigdocumenten wordt bepaald welk tarief je moet betalen per kilometer op de snelweg. Hoe zwaarder hoe duurder, hoe lager de Euro-norm ook hoe duurder.

Ik heb een poging gedaan om mijn RAM 2500 te registreren via het net, met een MTM van het voertuig van 3992 kg en een MTM van de sleep van 7482 kg.
Ik heb mijn inschrijvingsbewijs en mijn Proces Verbaal van Goedkeuring ingescand en doorgemaild. De bovenstaande gewichten staan duidelijk op het PVG, maar dit was volgens de firma niet duidelijk, dus mag ik voor de volle 60 ton gaan betalen!!!

Ik denk het niet.
Ik heb al her en der mijn oor te luisteren gelegd, vandaag zelfs aan de grensovergang gaan kijken, omdat daar een Camper van Satellic (de firma die instaat voor de verdeling van de toestellen) staat, maar die bleek leeg, zonder dat er iemand aanwezig was.

Ik heb weet van enkele Hummer H2's, die een vrijstelling hebben gekregen, maar die hebben dan ook niet echt een laadvloer zoals mijn pick-up.
Een Camper-unit achterop plaatsen is lading op je voertuig, dus geen geldige reden om geen km-heffing te betalen. Alle voertuigen die geen goederen met zich meedragen (pompwagen voor beton, kranen enz enz) hebben een vrijstelling. Brandweer, Defensie, ziekenwagens en landbouwers ook (die laatsten zullen met hun tractoren ook niet zo snel op de snelweg komen).

Ik vrees met grote vreze dat ik er ook aan vast zal zitten. Ik heb ook al gemaild met het Kabinet van de minister van verkeer, waar ik gewoon de reactie kreeg dat het voor alle vrachtwagens gold, ook voor particulieren.

Momenteel staat mijn RAM voor deze reden te koop, met een minimum prijs. Krijg ik deze minimum prijs niet, zet ik hem vanaf 1 april voorlopig een tijdje in de garage, om nog wat verder uit te pluizen.

Moest het niet lukken, zal men mij in België niet meer op de snelweg zien! En ik denk naast mij nog veel andere vrachtwagens. Een afrit eerder nemen op de snelweg, om zo nauwelijks tijd te verliezen, maar wel heel wat €uro's te besparen aan heffing, zal het verkeer op de binnenwegen ZEKER ten goede komen :evil:

Er zijn naast de verkoop waarschijnlijk nog enkele scenario's voor mij om toch on,der die heffing uit te komen:
Enkele zitplaatsen opgeven en hem zo homologeren voor een MTM van 3500 kg.
Export naar Duitsland, daar inschrijven met MTM 3500 kg en na een half jaar weer terug importeren in België.
Gewicht er af halen, om zo een lager rijklaar gewicht te krijgen, maar ik vrees dat dit niet haalbaar gaat zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 16, 2016 22:45 
Trucker

Ow ja, er was, bij de bekendmaking van het nieuws over de km-heffing, duidelijk gemeld dat de heffing zou gecompenseerd worden door afschaffing van de wegenbelasting en het Eurovignet.
Leuk, want de wegenbelasting blijft netjes bestaan en het Eurovignet was enkel noodzakelijk voor vrachtwagens >12000 kg...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 16, 2016 23:27 
Pro Trucker

Dan maar valse platen erop.Zoeken ze het maar lekker uit. :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 17, 2016 8:43 
Trucker

@monster900, hoeveel gaat je dit dan per km op de snelweg kosten ?

Is dit dan zo een groot bedrag dat je hem aan de kant moet zetten?Hij is toch spotgoedkoop aan wegenbelasting in Belgie.

mvg Guy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 17, 2016 9:23 
Super Trucker

Ik denk dat het in België nooit zo duur wordt als in Nederland om met een pick-up te rijden.

Bijv. De wegenbelasting, en kost een pick-up op lpg van ongeveer 2751 kg voor een particulier ongeveer €571,- Per 3 maanden.
En als er geen lpg in zit is dat nog altijd €294,- :wink:

Dit tarief is al vanaf 2005 en toch rijden er nog genoeg pick-up van particulieren rond in Nederland.

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 17, 2016 9:45 
Trucker

Ik betaal nu 106 € wegenbelasting per jaar. Dat is inderdaad spotgoedkoop in vergelijking met NL.
Dat is al jaren zo.
Ik heb uitgerekend dat ik met mijn 7482 kg zo'n 0.126 € per km moet betalen, ex BTW. Voor 60 ton zou dat 0.18 € zijn.

Ik heb mijn Dodge gekocht, er vanuitgaand dat ik die 106 € per jaar moest betalen. Dat kan ik mij permiteren, als ik nu 0,15 of 0,21 € per kilometer er bij moet betalen, wordt dat een zware aderlating op mijn gezinsbudget!

Andere optie is om ALTIJD en OVERAL binnendoor te rijden. Dan kost het mij een pak extra tijd, en ik vrees dat dat ook voor veel anderen een optie gaat worden, waardoor men de drukte van de snelweg gewoon naar de binnenwegen verhuist!
Ik denk dat de Vlaamse overhead nog niet helemaal door heeft wat daar de gevolgen van gaan zijn!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 17, 2016 11:34 
Truck forum Junky

Ook een lekker subtiel kastje :drunken: hebben ze zo te zien al in de jaren 70 laten ontwikkelen :mrgreen:

Afbeelding

http://Www.marlog-car-handling.com

http://Www.rockauto.com

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door peerkehemi op do maart 17, 2016 12:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 17, 2016 12:03 
Pro Trucker

Hahaha,met een mobieltje die een derde van dit kastje groot is,kun je internetten over de hele wereld,
maar voor tol hebben ze een koelkast nodig. :albino:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 20:30 
Nieuw

Monster900 schreef:
Ik betaal nu 106 € wegenbelasting per jaar. Dat is inderdaad spotgoedkoop in vergelijking met NL.
Dat is al jaren zo.
Ik heb uitgerekend dat ik met mijn 7482 kg zo'n 0.126 € per km moet betalen, ex BTW. Voor 60 ton zou dat 0.18 € zijn.

Ik heb mijn Dodge gekocht, er vanuitgaand dat ik die 106 € per jaar moest betalen. Dat kan ik mij permiteren, als ik nu 0,15 of 0,21 € per kilometer er bij moet betalen, wordt dat een zware aderlating op mijn gezinsbudget!

Andere optie is om ALTIJD en OVERAL binnendoor te rijden. Dan kost het mij een pak extra tijd, en ik vrees dat dat ook voor veel anderen een optie gaat worden, waardoor men de drukte van de snelweg gewoon naar de binnenwegen verhuist!
Ik denk dat de Vlaamse overhead nog niet helemaal door heeft wat daar de gevolgen van gaan zijn!

Binnendoor rijden is geen optie, verschillende N wegen zijn ook betalend. Kaart van de betalende wegen vind je op de site van viapass.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 20:36 
Nieuw

@ monster 900, gebruik je de auto alleen privé of staat deze ingeschreven op een zaak? desnoods eens contact opnemen met viapass
http://www.viapass.be/contact/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 21:31 
Trucker

Ik gebruik mijn RAM alleen privé ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 23:18 
Trucker

Carlovdw schreef:
En toch. Vergadering gehad op het werk (wegenbouw) dat iedereen moet zorgen dat ze zeker niet meer als 3500kg mogen wegen en deze camionetten wegen 2,800kg dus nog wat materiaal vanachter en een paar zware mannen en je zit er aan. Dus deze vallen ook onder die regel en de camionetten worden als eerste voor personenvervoer gebruikt.
Gevolg als je in overtreding bent is
Boete voor geen tax te betalen
Boete voor geen c rijbewijs te bezitten (indien je ze nt hebt)
Boete voor nt de juiste verzekering te hebben.
Dit wordt gemeten door weeglussen in de baan en daar mee wordt automatisch de nummerplaat geregistreerd

dat heeft uiteindelijk niets met tol te maken he ?!
lijkt me niet meer dan logisch dat je met een B rijbewijs voertuig max 3.5T mag wegen...
enkel voertuigen met MTM boven de 3.5T vallen onder de regeling
met uitzondering van bussen en campers zoals al gezegd hierboven idd
het zal inderdaad binnekort voor elk land een bakje tegen de ruit worden vrees ik zo

Cougar schreef:

Ik ben leeg 4100kg dus val er zonder meer onder denk ik.
Alleen Mobielhomes zijn uitgezonderd.
Nou rijd ik meestal net mijn huisje (mobielhome) (samen ruim 6ton) er op door Belgie, ben benieuwd hoe ze dat gaan zien :o
Dan zou ik leeg moeten gaan betalen en met huisje erop niet :roll:

je 'huisje' maakt het helaas geen mobilehome hoor.. moet je hem op papier al als camper laten homologeren
daarvoor heb je een doorgang van cabine naar 'huisje' nodig dus denk niet dat dat em gaat worden ;)

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 23:28 
Trucker

Carlovdw schreef:
En toch. Vergadering gehad op het werk (wegenbouw) dat iedereen moet zorgen dat ze zeker niet meer als 3500kg mogen wegen en deze camionetten wegen 2,800kg dus nog wat materiaal vanachter en een paar zware mannen en je zit er aan. Dus deze vallen ook onder die regel en de camionetten worden als eerste voor personenvervoer gebruikt.
Gevolg als je in overtreding bent is
Boete voor geen tax te betalen
Boete voor geen c rijbewijs te bezitten (indien je ze nt hebt)
Boete voor nt de juiste verzekering te hebben.
Dit wordt gemeten door weeglussen in de baan en daar mee wordt automatisch de nummerplaat geregistreerd

Dus kan ik gewoon blijven rijden zonder? Als ik met heel het gezin in de Dodge zit, komen we net aan de 3300 kg, op de weegbrug gewogen. Dus die lussen registreren mij dan niet? Ik zal er maar niet vanuit gaan...

Vandaag het volgende nog op het nieuws gezien:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2603590

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 0:34 
Pro Trucker

Werkt het niet gewoon met camera's en kenteken?
Een te zwaar beladen pick-up is geen vrachtwagen,die is gewoon te zwaar beladen en een pick-up van 3500 kg met 500kg laadvermogen is dan gewoon een vrachtwagen(gekeurd als vrachtwagen),dus ook zonder lading.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]