Het is nu di aug 19, 2025 20:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: tol in belgie
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 8:07 
Nieuw

Monster900 schreef:
Ik gebruik mijn RAM alleen privé ;-)

een vrachtwagen boven 3,5t is volgens mij onderworpen aan de tachograafwet en jij hebt die niet, dus hoef je ook geen kilometerheffing te betalen. zou toch eens serieus navraag doen hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 9:14 
Heavy Trucker

cherry red dodge schreef:
Werkt het niet gewoon met camera's en kenteken?
Een te zwaar beladen pick-up is geen vrachtwagen,die is gewoon te zwaar beladen en een pick-up van 3500 kg met 500kg laadvermogen is dan gewoon een vrachtwagen(gekeurd als vrachtwagen),dus ook zonder lading.

Dan zouden ze de data van alle buitenlandse kentekens in het systeem moeten hebben, ik denk dat het met een weeg lus werkt, ben je boven de 3500kg dan vragen ze je gegevens op, sta je dan als vrachtwagen geregistreerd dan ben je het haasje voor de tol, anders ben je alleen overladen, en ben je misschien ook het haasje voor overbelading.
Als ze je ergens op kunnen pakken zullen ze dat doen :(
Lang leve Europa, straks een auto vol stickers en kastjes.
In Nederland wegenbelasting voor het bezit, en in het buitenland nog eens extra voor het gebruik van de weg, Hoera :(

1977 Mehari 29pk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 13:38 
Pro Trucker

We zijn met teveel mensen op deze planeet,die allemaal bezig gehouden moeten worden en dan krijg dus dit soort dingen.Elkaar niets gunnen om er zelf beter ervan te worden.
Niks mis met geld verdienen,maar op dit soort manieren....
Tot zover weer m'n filosofische minuutje. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 17:25 
Nieuw

Voor mij is het allemaal ook onduidelijk en op transportpagina's wordt er ook genoeg over geschreven.

Ben zelf transporteur en ben ook op zoek naar de waarheid.
Natuurlijk zeggen alle instanties waar je tolkastjes kunt kopen dat ook ik er een moet hebben omdat mijn TTMM
(totaal toegestane maximum massa) boven de 3500kg komt.
Dodge is max 3500kg en aanhanger max 3000KG dus TTMM is 6500KG.
Nu zeggen ,,experts" weer dat als er op je kenteken staat <3500 dan hoef je geen kastje en staat er >3500 dan moet je er wel een hebben.
Het leuke is dat er helemaal nergens een > of < teken op mn kenteken te vinden is!

Ik ga het maar eens zonder proberen.
In de wet staat overigens dat het voor VRACHTWAGENS is en ook dat staat niet op mijn kenteken.
Ik vervoer voornamelijk auto's naar Shows en rally/race evenementen en dat valt ook weer niet onder het ,,vracht"vervoer.

Nu hanteren ze in België trouwens wel heel bijzondere wetten, rij van de week bij MALLE en word aan de kant gezet omdat ik door rood ben gereden.
Op mijn camera is duidelijk te zien dat ik door Oranje rij waarop de agent mij vertelde dat je in België ook niet door oranje mag rijden????? Ik leg nog uit dat als ik geremd zou hebben de achter mij rijdende auto(Die ook mee kwam en zeker door oranje/rood reedt) op mijn aanhanger zou zijn geklapt.
Niet mee te maken, 165 Euro betalen en zwijgen........ :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 18:08 
Pro Trucker

Ja,bekeuringen uitdelen kunnen ze daar wel,vooral in het transport.
Kom er zelf niet heel vaak met de vrachtwagen(af en toe de haven van Antwerpen)
Maar als ik dan die verhalen hoor over boetes van 1500€ omdat een chauffeur 3 weken geleden 5 min.over z'n rijtijd was gegaan om een goede parking te vinden in de avond,(en vaak staat alles vol)
dan blijf ik er liever weg.Die Fransen zijn er ook goed in. :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 18:40 
Trucker

cookie schreef:
Monster900 schreef:
Ik gebruik mijn RAM alleen privé ;-)

een vrachtwagen boven 3,5t is volgens mij onderworpen aan de tachograafwet en jij hebt die niet, dus hoef je ook geen kilometerheffing te betalen. zou toch eens serieus navraag doen hoor.

zijnde dat hij zijn ram enkel privé gebruikt, en dat de combinatie van zijn ram + evt aanhangwagen onder de 7,5t MTM blijft
valt hij onder uitzondering waardoor hij niet tachoplichtig is..
of het nu vrachtwagen of lichte vracht is..

daarintegen, als het een vrachtwagen is = +3,5t mtm --> km heffing
maar, als het een pick up is = -3,5t mtm --> geen km heffing

snap niet zo goed waar de verwarring vandaan komt is toch vrij eenvoudig of zie ik het zo mis ;)

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 18:45 
Trucker

Nicolaas schreef:
Voor mij is het allemaal ook onduidelijk en op transportpagina's wordt er ook genoeg over geschreven.

Ben zelf transporteur en ben ook op zoek naar de waarheid.
Natuurlijk zeggen alle instanties waar je tolkastjes kunt kopen dat ook ik er een moet hebben omdat mijn TTMM
(totaal toegestane maximum massa) boven de 3500kg komt.
Dodge is max 3500kg en aanhanger max 3000KG dus TTMM is 6500KG.
Nu zeggen ,,experts" weer dat als er op je kenteken staat <3500 dan hoef je geen kastje en staat er >3500 dan moet je er wel een hebben.
Het leuke is dat er helemaal nergens een > of < teken op mn kenteken te vinden is!

Ik ga het maar eens zonder proberen.
In de wet staat overigens dat het voor VRACHTWAGENS is en ook dat staat niet op mijn kenteken.
Ik vervoer voornamelijk auto's naar Shows en rally/race evenementen en dat valt ook weer niet onder het ,,vracht"vervoer.

Nu hanteren ze in België trouwens wel heel bijzondere wetten, rij van de week bij MALLE en word aan de kant gezet omdat ik door rood ben gereden.
Op mijn camera is duidelijk te zien dat ik door Oranje rij waarop de agent mij vertelde dat je in België ook niet door oranje mag rijden????? Ik leg nog uit dat als ik geremd zou hebben de achter mij rijdende auto(Die ook mee kwam en zeker door oranje/rood reedt) op mijn aanhanger zou zijn geklapt.
Niet mee te maken, 165 Euro betalen en zwijgen........ :oops:

De kilometerheffing geldt alleen indien je MTM van het trekkend voertuig + 3500 kg is. Dat de MTMsleep meer is, maakt niet uit, tenzij het trekkend voertuig enkel voorzien is om vrachtvervoer +3500 kg te slepen, maar die wegen alleen ook al +3500 kg.
http://www.viapass.be/faq/question/welk ... l-betalen/

Jij hoeft je dus nergens zorgen over te maken. Het geldt alleen voor voertuigen die ingeschreven staan als vrachtwagen, zoals mijn Dodge dus :-S

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 21, 2016 17:43 
Trucker

Na een aantal mails zonder reactie, vandaag eens gebeld naar de F.O.D. Mobiliteit. Na het woord kilometerheffing werd ik doorverbonden met de Vlaamse Infolijn 1700. Daar voor de dienst verkeersbelasting gekozen in het keuzemenu, maar toen ik weeral het woord kilometerheffing uitsprak, zei de vriendelijke dame dat ze me geen antwoord kon geven. Ze ging mijn gegevens doorspelen aan de bevoegde instanties. Dus nu is het maar weer hopen dat er iemand op reageert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 9:57 
Trucker

Monster900 schreef:
Na een aantal mails zonder reactie, vandaag eens gebeld naar de F.O.D. Mobiliteit. Na het woord kilometerheffing werd ik doorverbonden met de Vlaamse Infolijn 1700. Daar voor de dienst verkeersbelasting gekozen in het keuzemenu, maar toen ik weeral het woord kilometerheffing uitsprak, zei de vriendelijke dame dat ze me geen antwoord kon geven. Ze ging mijn gegevens doorspelen aan de bevoegde instanties. Dus nu is het maar weer hopen dat er iemand op reageert.

de FOD heeft er ook vrijwel niets mee te maken he
ik denk dat je beter naar satellic kan bellen
ik vraag me enkel af wat je verwacht dat ze gaan zeggen ?? :/

Bel gratis naar 00800-72 83 55 42 (00800-SATELLIC) vanuit België en de buurlanden.
Of bel naar +32 78 15 15 15 of +32 2 416 0 416 vanuit de rest van Europa.

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 10:07 
Trucker

Gisteren aan de grenspost zag ik beweging aan de Mobilhome van Satellic. Ik ben er gestopt en eens gaan horen:

Eerste reactie was: als particulier doet gij geen commercieel goederenvervoer dus zijt ge niet verplicht. Toen ik hen wees op de website van Viapass, waarop staat dat vrijstelling enkel geldt voor vrachtwagens die GEEN goederen vervoeren (kranen, betonpompen, enz) Militaire voertuigen, Brandweer, Ziekenwagens enz. vrijgesteld zijn, sloeg hun antwoord ineens om naar:ge zult toch moeten betalen :roll:

Uiteindelijk is Satellic ook maar een uitvoerend bedrijf, dat voor de verdeling van de toestellen en de inning van de heffing zorgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 10:12 
Trucker

Monster900 schreef:
sloeg hun antwoord ineens om naar:ge zult toch moeten betalen :roll:

Uiteindelijk is Satellic ook maar een uitvoerend bedrijf, dat voor de verdeling van de toestellen en de inning van de heffing zorgt.

inderdaad is maar uitvoerend maar dat is uiteindelijk ook al wat telt he.. de uitvoerende macht beslist of ze jou een boete gaan geven als je geen bakje hebt dus vandaar leek me dat het best

kon eigenlijk niet anders dan dat je zou moeten gaan betalen he..
ik hoop dat ze het nog afgeschaft gaan krijgen omwille van privacy schending enz maar ik vrees ervoor
heeft nu al (en nu heeft nog lang niet iedereen het) zo'n 2milioen opgebracht !

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Laatst bijgewerkt door ilan op di maart 22, 2016 10:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 10:21 
Trucker

Het is (net zoals zo veel) een verdoken extra belasting. Eerst moet de transportsector het voorschieten, maar die rekenen het door aan hun klanten, die het op hun beurt weer doorrekenen, tot uiteindelijk de consument het niet meer verder kan doorrekenen en de bonen moet fretten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 11:00 
Trucker

Monster900 schreef:
Het is (net zoals zo veel) een verdoken extra belasting. Eerst moet de transportsector het voorschieten, maar die rekenen het door aan hun klanten, die het op hun beurt weer doorrekenen, tot uiteindelijk de consument het niet meer verder kan doorrekenen en de bonen moet fretten.

de vraag is maar in hoeverre dit doorgerekend kan worden he..
ik zie bij een aantal vrienden nu al een tijdje zo'n 70euro per dag per vrachtwagen

en al helemaal voor een 'vrachtwagen' als een dodge of ford of whatever, nog duurder in km heffing en brengt helemaal niets op

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 13:14 
Trucker

Zojuist antwoord gekregen via mail van Viapass: ik krijg geen vrijstelling :-(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2016 18:35 
Trucker

Nu is mijn fordje een teruggekeurde vrachtwagen.
in België heeft die altijd als vrachtwagen rond gereden.
hij staat in Nederland geregistreerd als
Bedrijfsauto (N2 /BA 01)
Carrosserietype Vrachtwagen (BA)
Technische max. massa voertuig 4535 kg
mijn Toegestane max. massa voertuig is 3500 kg
moet ik nu ook zoon rot kastje of zou ik veilig zitten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]